IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Методологічні засади організації самостійної роботи майбутніх соціальних працівників як складова їх підготовки до проектної діяльності

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Купенко, О. В.
dc.date.accessioned 2017-08-19T07:11:15Z
dc.date.available 2017-08-19T07:11:15Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/14864
dc.description Купенко, О. В. Методологічні засади організації самостійної роботи майбутніх соціальних працівників як складова їх підготовки до проектної діяльності / О. В. Купенко // Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія. - 2016. - № 2 (8). - С. 83-93. en_US
dc.description.abstract Розглянуто роль самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів у підготовці їх до проектної діяльності соціального працівника. Вихідним для аналізу є перелік результатів навчання Національної рамки кваліфікації (зокрема результатів, пов’язаних з автономністю та відповідальністю). Для розкриття механізмів організації самостійної роботи застосовано кібернетичний та синергетичний підходи в їх взаємному доповненні. На підставі цих підходів визначено педагогічні методи організації самостійної роботи студентів, які у підсумку покликані забезпечити підготовку майбутніх соціальних працівників до проектної діяльності. Акцент зроблено на педагогічному методі проектів. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів : ЧНТУ en_US
dc.relation.ispartofseries Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія;№ 2 (8)
dc.subject національна рамка кваліфікації en_US
dc.subject самостійність en_US
dc.subject самостійна робота en_US
dc.subject кібернетичний підхід en_US
dc.subject синергетичний підхід en_US
dc.subject проектна діяльність en_US
dc.subject педагогічні методи en_US
dc.subject педагогічний метод проектів en_US
dc.subject підготовка соціальних en_US
dc.subject национальная рамка квалификации en_US
dc.subject самостоятельность en_US
dc.subject самостоятельная работа en_US
dc.subject кибернетический подход en_US
dc.subject синергетический подход en_US
dc.subject педагогический метод проектов en_US
dc.subject подготовка социальных работников en_US
dc.subject проектная деятельность en_US
dc.subject педагогические методы en_US
dc.subject National Qualifications Framework en_US
dc.subject independence en_US
dc.subject self-study en_US
dc.subject the cybernetic approach en_US
dc.subject synergetic approach en_US
dc.subject project work en_US
dc.subject teaching methods en_US
dc.subject teaching method of projects en_US
dc.subject training of social workers en_US
dc.title Методологічні засади організації самостійної роботи майбутніх соціальних працівників як складова їх підготовки до проектної діяльності en_US
dc.title.alternative Методологические основы организации самостоятельной работы будущих социальных работников как составляющая их подготовки к проектной деятельности en_US
dc.title.alternative Мethodological bases of the organization of independent study of future social workers as part of their preparations for the project activities en_US
dc.type Article en_US
dc.description.abstractalt1 Рассмотрена роль самостоятельной работы студентов высших учебных заведений в подготовке их к проектной деятельности социального работника. Исходным для анализа является перечень результатов обучения Национальной рамки квалификации (в том числе результатов, связанных с автономностью и ответственностью). Для раскрытия механизмов организации самостоятельной работы применены кибернетический и синергетический подходы в их взаимном дополнении. На основании этих подходов определены педагогические методы организации самостоятельной работы студентов, которые призваны обеспечить подготовку будущих социальных работников к проектной деятельности. Акцент сделан на педагогическом методе проектов. en_US
dc.description.abstractalt2 The paper concerns the methodological approaches of the organization of independent work of students of higher education institutions in preparing them to make project activities as social workers. The basis for the establishment of such a connection is the analysis of the list of studying results in National Qualifications Framework in part the "Independence and Responsibility". We believe that there is some controversy regarding the independent work: on the one hand, students must consciously set goals and plan their studying, on the other hand, the logics of professional training requires goal setting and significant management role of the teacher. To solve this contradiction the cybernetic and synergetic approaches to the analysis of the learning process in higher education establishment are applied in their mutual complement in the article. From the standpoint of cybernetic approach more emphasis is put on how the feedback laws manifest themselves in the educational system, on the required amount of diversity, the emergence and complementarity. These laws to a greater extent are applied to the learning process under the teacher`s guidance. According to synergistic approach a presence of a self-organization process in the educational system is acknowledged. As the order of the parameters the following ones are proposed: 1) the activities in which students already possess some experience; 2) the students` control over their own activities; 3) communication, whichcomplements the results of individual work. Methods of reflection, role play, small group work, project method as an independent students` study, as well as the introductory practice are proposed while implementing these order parameters. It is maintained that the synergy attracts attention not only to the individual but also to a particular community of people. We are talking about academic student groups and subgroups, as well as the partnership of teachers, students and potential customers of personnel in joint projects. The corresponding experimental test was carried out in the Sumy State University for the students majoring in Sociology. The positive results in preparation of students for the project activities of social workers are achieved. en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record