IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Світоглядний потенціал ноогуманістичної освіти

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Шиндаулова, Р. Б.
dc.date.accessioned 2017-08-21T09:20:06Z
dc.date.available 2017-08-21T09:20:06Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/14878
dc.description Шиндаулова, Р. Б. Світоглядний потенціал ноогуманістичної освіти / Р. Б. Шиндаулова // Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія. - 2016. - № 2 (8). - С. 215-223. en_US
dc.description.abstract У даній статті автором здійснюється спроба, задіявши методологічний потенціал сучасної філософії освіти, проаналізувати можливості ноогуманізму як освітнього проекту у формуванні світогляду студентів. При цьому, здійснюється авторська спроба дати дефініцію понятійно-категоріального апарату світоглядного дискурсу дослідження ноогуманістичної освіти (ноогуманістичний світогляд, ноогуманістична світоглядна культура, ноогуманістичне мислення, ноогуманістична педагогіка, ноогуманістична свідомість, ноогуманістично-орієнтована особистість, ноогуманістично-орієнтоване освітнє середовище). en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів : ЧНТУ en_US
dc.relation.ispartofseries Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія;№ 2 (8)
dc.subject ноогуманізм en_US
dc.subject ноогуманістична освіта en_US
dc.subject світогляд en_US
dc.subject ноогуманістично-орієнтована особистість en_US
dc.subject соціоприродна злагода en_US
dc.subject ноогуманизм en_US
dc.subject ноогуманистическое образование en_US
dc.subject мировоззрение en_US
dc.subject ноогуманистически-ориентированная личность en_US
dc.subject социоприродное согласие en_US
dc.subject noohumanism en_US
dc.subject noohumanistic education en_US
dc.subject worldview en_US
dc.subject noohumanismoriented personality en_US
dc.subject harmony of society and nature en_US
dc.title Світоглядний потенціал ноогуманістичної освіти en_US
dc.title.alternative Мировоззренческий потенциал ноогуманистического образования en_US
dc.title.alternative Тhe worldview potential of noohumanistic education en_US
dc.type Article en_US
dc.description.abstractalt1 В данной статье автором осуществляется попытка, задействовав методологический потенциал современной философии образования, проанализировать возможности ноогуманизма как образовательного проекта формировать мировоззрение студентов. При этом, осуществляется авторская попытка дать дефиницию понятийно-категориальному аппарату мировоззренческого дискурса исследования ноогуманистического образования (ноогуманистическое мировоззрение, ноогуманистическая мировоззренческая культура, ноогуманистическое мышление, ноогуманистическая педагогика, ноогуманистическое сознание, ноогуманистически-ориентированная личность, ноогуманистически-ориентированная образовательная среда). en_US
dc.description.abstractalt2 In this article, the author makes an attempt to analyze the possibilities of noohumanism as an educational project to form a worldview of students using methodological potential of the modern philosophy of education. At the same time, the author makes an attempt to give a definition of conceptual and categorical apparatus of philosophical discourse of noohumanistic education studies (noohumanistic worldview, noohumanistic worldview culture, noohumanistic thinking, noohumanistic pedagogy, noohumanistic consciousness, noohumanism-oriented personality, noohumanism-oriented educational environment). According to importance of studying educational strategies (implementing the idea of socio-natural agreement) potential in response to the challenges of modernity, the connection between the noohumanistic approaches with ideas of humanism and the theory of the noosphere was analyzed. The problem of education noohumanization is reinforced by globalization and gets the particular importance in an ever-increasing trend towards the democratization of modern society, which is accompanied by a transformation of the status of the individual characteristics. The author shows that noohumanism is focused on the formation of worldview where the individual is aware of himself reasonably constructive part of the cosmos, seeking to realize themselves in an adequate semantic coordinates. The noohumanistic pedagogy contains the “noospherical” and “humanistic” components. The noospheric fundament is based on the noospheric-anthropoligical approaches. The noohumanism plays the role of modulator (sensual “connector”) between the noosphere doctrine and well as humanistic one. The noohumanistic pedagogy is a noospheric branch line of humanistic pedagogy. en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record