Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Лихач, Ю. Ю. | |
dc.date.accessioned | 2017-11-21T21:25:00Z | |
dc.date.available | 2017-11-21T21:25:00Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://ir.stu.cn.ua/123456789/15451 | |
dc.description | Лихач, Ю. Ю. Механізми реформування державного управління: досвід країн Східного партнерства : автореф. дис. ...канд. наук з державного управління : 25.00.02 / Ю. Ю. Лихач. - Чернігів, 2017. - 22 с. | en_US |
dc.description.abstract | У дисертації розв’язано актуальне наукове завдання, що полягає у розробці механізмів реформування державного управління на основі європейських принципів державного управління, досвіду країн СхП та напрямів їх імплементації у теорію і практику вітчизняного державного управління. В межах дослідження вперше визначено дефініцію “механізми реформування державного управління”, запропоновано їх класифікацію відповідно до європейських принципів державного управління, критеріїв та міжнародних індексів ефективності. Розроблено періодизацію становлення та розвитку державного управління України, розкрито еволюцію і тенденції механізмів реформування на кожному з етапів. Виокремлено принципи імплементації європейських стандартів у політику країн СхП; розкрито специфіку реформування державного управління країн геополітичної альтернативи (Республіка Вірменія, Азербайджанська Республіка, Республіка Білорусь) та європейську перспективу країн напівконсолідованої демократії (Грузія, Республіка Молдова, Україна). Окреслено стратегічні напрями реформування державного управління у контексті реалізації положень Угоди про асоціацію та основі засадничих нормативно-правових актів. Здійснено аналіз ефективності реалізації реформи державного управління в Україні та надано прогнозні припущення щодо його забезпечення. Розроблено та запропоновано інноваційні механізми реалізації реформи державного управління в Україні (з урахуванням європейських принципів державного управління та досвіду країн СхП) – “регулярний моніторинг та оцінка реалізації реформ” та “інформаційно-комунікаційний супровід реформ”. Доведено, що їх використання сприятиме комплексному підходу здійснення реформи. | en_US |
dc.language.iso | uk | en_US |
dc.publisher | Чернігів | |
dc.subject | державне управління | en_US |
dc.subject | реформування державного управління | en_US |
dc.subject | механізми реформування державного управління | en_US |
dc.subject | країни Східного партнерства | en_US |
dc.subject | государственное управление | en_US |
dc.subject | реформирование государственного управления | en_US |
dc.subject | механизмы реформирования государственного управления | en_US |
dc.subject | страны Восточного партнерства | en_US |
dc.subject | public administration | en_US |
dc.subject | public administration reform | en_US |
dc.subject | mechanisms of public administration reform | en_US |
dc.subject | Eastern Partnership countries | en_US |
dc.title | Механізми реформування державного управління: досвід країн Східного партнерства | en_US |
dc.title.alternative | Механизмы реформирования государственного управления: опыт стран Восточного партнерства | en_US |
dc.title.alternative | Public Administration Reform Mechanisms: the experience of the Eastern Partnership countries | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.description.abstractalt1 | В диссертации решена актуальная научная задача, которая заключается в разработке механизмов реформирования государственного управления на основе европейских принципов государственного управления, опыта стран Восточного партнерства и направлений их имплементации в теорию и практику отечественного государственного управления. В рамках исследования впервые определено дефиницию «механизмы реформирования государственного управления», предложена их классификация в соответствии с европейскими принципами государственного управления, критериев и международных индексов эффективности. Разработана периодизация становления и развития государственного управления Украины, раскрыто эволюцию и тенденции механизмов реформирования на каждом из этапов. Выделены принципы имплементации европейских стандартов в политику стран Восточного партнерства; раскрыта специфика реформирования государственного управления стран геополитической альтернативы (Республика Армения, Азербайджанская Республика, Республика Беларусь) и европейскую перспективу стран полуконсолидированной демократии (Грузия, Республика Молдова, Украина). Определены стратегические направления реформирования государственного управления в контексте реализации положений Соглашения об ассоциации между Украиной и ЕС на основе нормативно-правовых актов. Осуществлен анализ эффективности реализации реформы государственного управления в Украине и разработаны прогнозные показатели её обеспечения. Разработаны и предложены инновационные механизмы реализации реформы государственного управления в Украине (с учетом европейских принципов и опыта стран Восточного партнерства) – “регулярный мониторинг и оценка реализации реформ” и “информационно-коммуникационное сопровождение реформ”. Доказано, что их использование будет способствовать комплексному подходу осуществления реформы | en_US |
dc.description.abstractalt2 | The thesis solved a new scientific task which is to determine the mechanisms of public administration reform taking into account the experience of the Eastern Partnership countries and areas of implementation of these mechanisms in state managerial practice. Within the research defined definitions for the first time “Public Administration Reform”, “Public Administration Reform mechanisms”, classification 22 of these mechanisms was proposed according to the European principles of public administration, criteria and International Performance Indices. Based on international indices and rating assessments and rating assessments the main challenges were outlined, facing the system of governance of Ukraine. According to this approach, periods of formation and development of public administration of Ukraine was developed based on separation criteria and evolution and trends of reforming mechanisms was depicted at each stage. European standards of public administration were considered, based on a set of principles, rules and regulations of formation and implementation of state policy, requirements for functioning of government system. Principles of implementation of European standards in the policy of the Eastern Partnership countries were defined; the specific public administration reform of geopolitical alternative countries was disclosed (The Republic of Armenia – optimization of the system through the functional optimization of management administration, The Republic of Azerbaijan – expansion of electronic services, The Republic of Belarus – strengthening and expanding existing governance system governance) and the European perspective semiconsolidated democracy countries (Georgia – providing services electronically, The Republic of Moldova– modernization and improvement of executive functions o provide quality services to citizens, Ukraine – comprehensive public administration reform). The strategic directions of public administration reform were outlined (according to the European principles of public administration and determined areas of reform) in the context of realization of the Provisions of Association Agreement and on basic regulations. Analyze of the effectiveness of public administration reform in Ukraine was done and provided forecast assumptions for its support in terms of improving the quality and role in the implementation of new functions and tasks of the state and the provision of public services based on the European principles of public administration. The ways and directions for implementation of the specific experience of the Eastern Partnership countries to reform public administration taking into account peculiarities of implementation of the European Principles of public administration were defined. In this regard innovative mechanisms of implementation of public administration reform in Ukraine were developed and offered (taking into account the European principles and the experience of Eastern Partnership countries) – “regular monitoring and evaluation of the implementation of reforms” and “information and communication support of reforms”. Was proved, that their using will promote an integrated approach for conducting reforms. Practical recommendations for the efficiency of public administration reform realization реформи, ensuring of coherence of government authorities during the realization of public administration reform were submitted. | en_US |