dc.contributor.author |
Трестер, Ю. О.
|
|
dc.date.accessioned |
2018-11-22T18:58:37Z |
|
dc.date.available |
2018-11-22T18:58:37Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/17070 |
|
dc.description |
Трестер, Ю. О. Державні механізми забезпечення безпеки дитини:
організаційно-правовий аспект: автореф. дис. ... канд. наук з держ. управління : 25.00.02 / Ю. О. Трестер. - Чернігів, 2018. - 23 с. |
en_US |
dc.description.abstract |
У дисертаційному дослідженні вирішено актуальне наукове завдання
формування державних механізмів забезпечення безпеки дитини.
Визначено основні відмінності дитини від дорослої людини в
державноуправлінському аспекті. Прослідковано еволюцію трактування низки
понять, зокрема «дитина», «інтереси дитини», «права дитини» «безпека дитини»,
надано авторське їх тлумачення. Досліджено особливості феномену безпеки дитини
та її забезпечення.
Проаналізовано стан нормативно-правового регулювання у сфері забезпечення
безпеки дитини, зокрема Конституцію України, Закони України «Про національну
безпеку», «Про охорону дитинства», Сімейний кодекс та ін.
Визначено організаційно-правовий механізм державного управління безпекою
дитини, вказано на розпорошеність функцій, слабку координацію дій органів влади,
низьку відповідальність за отримані результати.
Окреслено напрями удосконалення механізмів державного управління
безпекою дитини. Обґрунтовано необхідність удосконалення правових норм, що
врегульовують проблему підвищення відповідальності батьків щодо їх
неповнолітніх дітей. Запропоновано напрями розширення функції Уповноваженого
з прав дитини, удосконалення його організаційного апарату.
Визначено необхідність розроблення Стратегії забезпечення безпеки дитини,
запропоновано її базові положення. Обґрунтовано структуру Паспорта загроз
безпеці дитини, визначено процедуру його розроблення та прийняття. Визначено
мінімальні стандарти безпеки та благополуччя дитини. Окреслено п’ять рівнів
реалізації стандартів, на яких відповідальні особи мають діяти в межах своїх
функцій, компетенцій і повноважень. |
en_US |
dc.language.iso |
uk |
en_US |
dc.subject |
безпека дитини |
en_US |
dc.subject |
інтереси дитини |
en_US |
dc.subject |
загрози безпеці дитини |
en_US |
dc.subject |
захист прав дитини |
en_US |
dc.subject |
механізми захисту прав дитини |
en_US |
dc.subject |
державні механізми забезпечення безпеки дитини |
en_US |
dc.subject |
Конвенція ООН про права дитини |
en_US |
dc.subject |
суб’єкти забезпечення безпеки дитини |
en_US |
dc.subject |
Паспорт загроз безпеці дитини |
en_US |
dc.subject |
мінімальні стандарти забезпечення безпеки дитини |
en_US |
dc.subject |
child safety |
en_US |
dc.subject |
child’s interests |
en_US |
dc.subject |
child rights protection |
en_US |
dc.subject |
child rights protection mechanisms |
en_US |
dc.subject |
state child safety mechanisms |
en_US |
dc.subject |
UN Convention on the Rights of the Child |
en_US |
dc.subject |
public bodies on children safety procurement |
en_US |
dc.subject |
Child Safety PASS |
en_US |
dc.subject |
minimum standards of child safety |
en_US |
dc.title |
Державні механізми забезпечення безпеки дитини: організаційно-правовий аспект |
en_US |
dc.title.alternative |
State mechanisms for child safety: organizational and legal aspect |
en_US |
dc.type |
Autoreferat |
en_US |
dc.description.abstractalt1 |
The actual scientific task of forming of state mechanisms of ensuring child safety
was solved in the dissertation research. The child's safety is interpreted as the protection of the vital interests of the child, which ensures its comprehensive progressive development.
The basic differences of the child from an adult in the state management aspect are
determined. The evolution of the interpretation of a number of concepts, including "the
child", "the interests of the child", "the rights of the child", "child safety", is followed,
their author's interpretation is given. The peculiarities of the child safety phenomenon and
its maintenance are investigated. The work defines the notion of the threats to the child's
safety as certain events, processes or phenomena that impede the realization of the
interests of the child and lead to the potential possibility of harm to life, health and other
values of the child.
The dissertation analyzes the state of normative-legal regulation in the field of child
safety. The international documents related to the child, her upbringing and life support
have been explored. The national law was analyzed in particular the Constitution of
Ukraine, the Laws of Ukraine "On National Security", "On the Protection of Chidhood",
the Family Code, etc. It has been established that most of the investigated documents have
somewhat outdated provisions that require changes and additions.
The organizational and legal mechanism of the state management of child safety has
been determined, it is indicated on the dispersion of functions, poor coordination of
government actions, low responsibility for the results obtained.
Directions of improvement of mechanisms of state management of child safety are
outlined. The necessity of improving the legal norms regulating the problem of raising the
responsibility of parents towards their minor children is substantiated. The directions of
expansion of the Commissioner for Children's Rights, improvement of his organizational
apparatus are proposed.
It was proved that the key areas of child safety and protection of the child include:
physical, material, financial, environmental, humanitarian, psychological, informational.
The necessity of development of the Strategy for ensuring child safety was determined, its
basic provisions were proposed.
The structure of the Passport of child safety threats is substantiated, the procedure
for its development and adoption is determined. The main components of the Passport
threats should be sections, which will clearly identify the actors responding to the threats
to the child's safety, possible ways and methods of response and resource provision to
overcome these threats.
The minimum standards of safety and well-being of the child are defined. The
minimum standards of child safety must have a numerical definition, calculated in the
context of the main areas of child safety. Control over the provision of minimum child
safety standards should rely on public authorities along with civil society institutions.
There are five levels of implementation of standards in which responsible persons should
act within the limits of their functions, competencies and powers. |
en_US |