IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Соціогуманітарний простір та його вплив на розвиток регіональних господарських систем

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ревко, А. М.
dc.date.accessioned 2020-04-13T19:49:00Z
dc.date.available 2020-04-13T19:49:00Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/19318
dc.description Ревко, А. М. Соціогуманітарний простір та його вплив на розвиток регіональних господарських систем : дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.05 / А. М. Ревко. - Чернігів, 2020. - 471 с. en_US
dc.description.abstract Дисертаційна робота присвячена поглибленню теоретичних та методичних положень, обґрунтуванню наукових та практичних рекомендацій щодо модернізації соціогуманітарного простору регіонів України та його впливу на розвиток регіональних господарських систем. У роботі узагальнено теоретичні підходи щодо формування соціогуманітарного простору регіону. Дослідження існуючих наукових позицій щодо трактування сутності понять «простір», «соціальний простір», «соціогуманітарний простір», «регіональні господарські системи», «інфраструктура» та «соціальна інфраструктура» вітчизняними і закордонними вченими дали змогу ввести в науковий обіг авторське трактування категорій «соціальна інфраструктура регіону», «людиноцентризм» та «соціогуманітарний простір регіону». У процесі дослідження з’ясована ретроспектива розвитку соціальної інфраструктури в структурі соціогуманітарного простору та доведено, що нині просторовий розвиток компонент соціальної інфраструктури відстає від існуючих потреб населення регіону. Встановлено, що головною причиною цього є успадкована Україною економічна система, відповідно до якої фінансування соціальної інфраструктури регіонів здійснюється за залишковим принципом. Дисертанткою обґрунтовано, що якість соціальної інфраструктури соціогуманітарного простору залежить від зростання соціальної партисипації населення та формування соціального капіталу. У роботі зауважено, що ресурсною складовою соціального капіталу є людський потенціал, оскільки людина є ключовим елементом соціально-економічного розвитку регіонів України. Визначено структуру інституційної складової соціального капіталу, що включає систему суспільних інститутів (державно-правових, економічних та соціально-культурних), інститути громадянського суспільства та систему соціальних норм. У дослідженні доведено, що соціальна інфраструктура являється структурно-функціональною компонентою соціогуманітарного простору та складається з культурологічної, освітньої, медичної, спортивно-фізкультурної та інформаційної інфраструктури. Дисертанткою визначено, що в умовах децентралізованого управління просторово-регулююча компонента соціогуманітарного простору представлена системою управління на регіональному, субрегіональному та місцевому рівнях. Авторкою обґрунтовано закономірності трансформації соціогуманітарного простору, що допомагають ефективно використовувати ресурсний потенціал регіональних господарських систем та оптимізувати економічну діяльність регіонів України в контексті євроінтеграції. Під «закономірностями трансформації соціогуманітарного простору регіону» дисертантка визначає існуючий взаємозв’язок між складовими елементами соціальної інфраструктури в межах певного просторового утворення, котрий впливає на активізацію просторового утворення. Сформульовано систему методологічних принципів оцінки соціальної інфраструктури в межах соціогуманітарного простору. На переконання дисертантки, визначену систему принципів слід доповнити принципом «партисипаційності», який полягає у залученні громадянського суспільства до активної участі в прийнятті рішень щодо розвитку сфер соціальної інфраструктури соціогуманітарного простору, його згуртованості та спрямованості на вирішення соціальних проблем, успадкованих та накопичених у трансформаційний період та принципом «континуальності», який відображає сукупність соціально-економічних цінностей місцевих громад, їх постійне, континуальне вдосконалення. На основі узагальнення існуючих підходів оцінки впливу соціальної інфраструктури на просторовий розвиток продуктивних сил запропоновано авторську методику, що дозволило провести методологічно коректні зіставлення та ранжування областей України та воєводств Республіки Польщі як за рівнем розвитку соціальної інфраструктури, так і за окремими складовими – рівнем розвитку освітньої, культурологічної та медичної інфраструктури. У ході дисертаційного дослідження проведено детальний статистичний аналіз стану та тенденції розвитку освітньої, медичної та культурологічної підсистем соціальної інфраструктури 22 областей України. Часовий лаг оцінки підсистем соціальної інфраструктури регіонів охоплює 2010-2017 рр. Установлено відсутність рівного доступу населення регіонів України до закладів освіти, що викликає ризики соціального відторгнення, обмежує індивідуальні можливості населення та ускладнює процес переходу до інклюзивного типу розвитку. Виявлено, що кадровий потенціал медичної інфраструктури України має виражену регіональну дивергенцію (як в просторовій, так і в професійній структурі). Відповідно до розробленої авторської методики, дисертанткою проведено моніторинг рівня впливу соціальної інфраструктури на розвиток соціогуманітарного простору для кожного регіону України та Республіки Польщі. За результатами рейтингового оцінювання авторкою виділено чотири групи регіонів (регіони-лідери, провідні регіони, периферійні регіони та регіони-аутсайдери). Результати дослідження дають підстави для висновків, що Польща, як і Україна, має виражену регіональну дивергенцію соціальної інфраструктури. Доведено, що населення регіонів України має значно гірші умови доступу до послуг соціальної інфраструктури та, як наслідок, формування людського потенціалу ніж населення європейських країн. На думку авторки, важливим вектором подолання негативної тенденції розбудови соціальної інфраструктури регіонів України є розвиток продуктивної співпраці між усіма рівнями управління, оскільки від співробітництва і ієрархії в цій сфері залежить реалізація спільних цілей, однією з яких є виховання освіченого та здорового соціуму. Віддаючи належне важливості розвитку соціального підприємництва як головного ресурсу соціальної інфраструктури, що сприяє покращенню фінансової незалежності територіальних громад, дисертантка підкреслює вагомість освітньої інфраструктури в формуванні соціального підприємництва в деяких європейських країнах. Сформовано авторську думку стосовно трактування поняття «соціальне підприємництво» як інноваційної діяльності особи або групи людей, які отримують прибуток від своєї діяльності, здійснюють системні зміни в екологічній або соціальній сфері та значний вплив на економічний розвиток та формування нового соціогуманітарного простору регіональних господарських систем. У роботі акцентується увага на тому, що розвиток соціального підприємництва здійснює значний вплив на нагромадження соціального капіталу, що вкрай необхідний для формування громадянського суспільства та інклюзивного просторового розвитку. У дисертації розроблено структурно-логічну модель розбудови публічноприватного партнерства соціальної інфраструктури, котра базується на сукупності ресурсів, використання яких для вирішення соціальних проблем та при ефективній співпраці між бізнесом, урядом, інститутами громадянського суспільства та залученні територіальних громад сприяє формуванню нового соціогуманітарного простору. Доповнено економічний зміст поняття «публічно-приватне партнерство соціальної інфраструктури», що являє собою систему взаємовідносин між публічними та приватними партнерами, а також інститутами громадянського суспільства, з метою реалізації спільних проектів у межах соціальної інфраструктури, котрі спрямовані на досягнення економічних, соціальних чи екологічних результатів у формі конкретного суспільного блага, шляхом використання спільних ресурсів, розподілу між партнерами відповідальності, ризиків та винагороди, задля організації взаємовигідного, довгострокового співробітництва, спрямованого на створення нових та модернізацію існуючих об'єктів соціальної інфраструктури регіону. Авторкою удосконалено інституціональний механізм розбудови нового соціогуманітарного простору регіону в умовах децентралізації, детермінантою якого, з одного боку, є відносини власності, а з іншого, – релевантне нормативно-правове поле діяльності органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та підвищення партисипації інститутів громадянського суспільства. При цьому під ынституціональними засадами розбудови соціогуманітарного простору дисертантка розуміє систему норм, правил та напрямів, котрі продукує держава та громадянське суспільство з метою реалізації можливостей та прав людини щодо відтворення власного потенціалу в межах існуючої соціальної інфраструктури регіону. У дисертаційній роботі вперше розроблено просторову модель модернізації соціальної інфраструктури простору в контексті започаткованих реформ, базисом якої є чітке розмежування обов’язків, завдань та відповідальності між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, а також вектори структуризації просторової організації соціальної інфраструктури. Дисертанткою визначено, що, з огляду на європейський досвід, напрямом модернізації освітньої інфраструктури є створення профорієнтаційних центрів для молоді, метою діяльності яких має стати допомога здобувачам освіти в прийнятті рішень, пов’язаних із вибором освітнього та професійного напряму розвитку, а також планування кар’єри. У роботі наголошено, що ефективне освітньо-професійне консультування молоді протидіє соціальній відчуженості, а також допомагає в прийнятті професійних та освітніх рішень. Набули подальшого розвитку концептуальні засади формування нової соціогуманітарної стратегії в умовах переходу до інклюзивного розвитку регіону, що базуються на управлінській моделі модернізації соціогуманітарного простору, що включає центральні органи державної влади, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та інститути громадянського суспільства en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів en_US
dc.subject соціогуманітарний простір en_US
dc.subject соціальна інфраструктура en_US
dc.subject регіональні господарські системи en_US
dc.subject просторовий розвиток продуктивних сил en_US
dc.subject соціальний капітал en_US
dc.subject децентралізація владних повноважень en_US
dc.subject публічно-приватне партнерство en_US
dc.subject соціальне підприємництво en_US
dc.subject інститути громадянського суспільства en_US
dc.subject партисипація територіальних громад en_US
dc.subject інклюзивний просторовий розвиток en_US
dc.subject соціогуманітарна стратегія регіону en_US
dc.subject socio-humanitarian space en_US
dc.subject social infrastructure en_US
dc.subject regional economic systems en_US
dc.subject spatial development of productive forces en_US
dc.subject social capital en_US
dc.subject decentralization of authoritative powers en_US
dc.subject public-private partnership en_US
dc.subject social entrepreneurship en_US
dc.subject civil society institutions en_US
dc.subject participation of territorial communities en_US
dc.subject inclusive spatial development en_US
dc.subject socio-humanitarian strategy of the region en_US
dc.title Соціогуманітарний простір та його вплив на розвиток регіональних господарських систем en_US
dc.title.alternative Socio-humanitarian space and its impact on the development of regional economic systems en_US
dc.type Thesis en_US
dc.description.abstractalt1 The dissertation is devoted to deepening of theoretical and methodological provisions, substantiation of scientific and practical recommendations on modernization of socio-humanitarian space of Ukrainian regions and its influence on development of regional economic systems. The paper summarizes the theoretical approaches to the formation of sociohumanitarian space of the region. Research of existing scientific positions on the interpretation of the essence of the concepts of “space”, “social space”, “sociohumanitarian space”, “regional economic systems”, “infrastructure” and “social infrastructure” by domestic and foreign scientists made it possible to enter into the scientific circulation the author's interpretation of categories “social infrastructure of the region”, “human-centrism” and “socio-humanitarian space of the region”. In the research process, the retrospective of social infrastructure development in the structure of socio-humanitarian space is found out and it is proved that the spatial development of the components of social infrastructure is lagging behind the existing needs of the population of the region. It is established that the main reason for this is the economic system inherited by Ukraine, according to which the financing of the social infrastructure of the regions is carried out on a residual basis. The author proved that the quality of social infrastructure of sociohumanitarian space depends on the growth of social participation of the population and the formation of social capital. This paper highlights that human potential is a resource component of social capital, because people is a key element of socioeconomic development of Ukrainian regions. The structure of the institutional component of social capital is defined, including the system of public institutions (state-legal, economic and socio-cultural), civil society institutions and the system of social norms. The study proves that social infrastructure is a structural and functional component of socio-humanitarian space and consists of cultural, educational, medical, sports-physical and informational infrastructure. The author proves that in the conditions of decentralized management, the spatial and regulatory component of the socio-humanitarian space is represented by the system of management at the regional, sub-regional and local levels. The author substantiates the legal conformity of transformation of sociohumanitarian space, which help to effectively use the resource potential of regional economic systems and optimize the economic activity of Ukrainian regions in the context of European integration. “Legal conformity of transformation of the sociohumanitarian space of the region" is defined by the author as an existing relationship between the constituent elements of social infrastructure within a specific spatial formation, which influences the activation of spatial formation. The system of methodological principles of social infrastructure assessment within the socio-humanitarian space is formulated. The defined system of principles, in the author's view, should be complemented by the principle of “participation”, which consists in involvement of civil society in the active participation in decisionmaking on the development of social infrastructure areas of the socio-humanitarian space, its cohesion and orientation to solving social problems, inherited and accumulated in the transformation period and the principle of “continuality”, which reflects the totality of socio-economic values of local communities, their constant, continual improvement. On the basis of generalization of existing approaches to assessing the impact of social infrastructure on the spatial development of productive forces, the author's method is proposed, which allowed to conduct methodologically correct comparisons and ranking of Ukrainian regions and Polish voivodships both by the level of social infrastructure development and by individual components - the level of education, cultural and medical infrastructure. The dissertation research provides a detailed statistical analysis of the state and trends of educational, medical and cultural subsystems of social infrastructure development of Ukraine’s regions. The time lag of assessment of the subsystems of social infrastructure of the regions covers 2010-2017. Unavailability of equal access of the population in the Ukrainian regions to the educational institutions, which poses risks of social exclusion, limits the individual opportunities of the population and complicates the process of transition to inclusive type of development is established. It is revealed that the human capacity of the medical infrastructure of Ukraine has a pronounced regional divergence (both in spatial and professional structure). According to the author's methodology, scientist monitors the level of influence of social infrastructure on the development of socio-humanitarian space for each region of Ukraine and the Republic of Poland. According to the rating, the author identifies four groups of regions (leader regions, leading regions, peripheral regions, and outsider regions). The results of the study provide grounds for the conclusion that Poland, like Ukraine, has a pronounced regional divergence of social infrastructure. It is proved that the population in the regions of Ukraine has much worse conditions for access to social infrastructure services and, as a result, the formation of human potential than the population of European countries. In the author's opinion, the development of productive cooperation between all levels of government is an important vector for overcoming the negative tendency of development of social infrastructure of Ukraine's regions, since the cooperation and hierarchy in this sphere depend on the realization of common goals, one of which is the education of an educated and healthy society. Paying tribute to the importance of the development of social entrepreneurship as the main resource of social infrastructure, which contributes to the financial independence of territorial communities, scientist emphasizes the importance of educational infrastructure in the formation of social entrepreneurship in some European countries. The author's opinion regarding the interpretation of the concept of “social entrepreneurship” as an innovative activity of a person or group of people who profit from their activities, make systematic changes in the environmental or social sphere, and have a significant impact on the economic development and formation of new socio-humanitarian space of regional economic systems is formed. This thesis focuses on the fact that the development of social entrepreneurship has a significant impact on the accumulation of social capital, which is essential for the formation of civil society and inclusive spatial development. In the thesis the structural and logical model of the development of public-private partnership of social infrastructure, which is based on the combined resources, the use of which for solving social problems and with the effective cooperation between business, government, civil society and the involvement of local communities, promotes the formation of new socio-humanitarian space is worked out. The economic content of the concept of “public-private partnership of social infrastructure”, which is a system of relations between public and private partners, as well as civil society institutions, with the aim of implementing joint projects within the framework of social infrastructure aimed at achieving economic, social or environmental results in the form of a specific public good, through the use of common resources, the sharing of responsibility, risk and reward between partners, for the organization of mutually beneficial, long-term cooperation aimed at creating new and modernizing existing social infrastructure in the region is supplemented. The institutional mechanism for the development of new socio-humanitarian space in the region in terms of decentralization, the determinant of which, on the one hand, there are property relations, and the other - the relevant regulatory field of activity of the executive branch authorities, local government and increasing participation of civil society is improved by author. At the same time, under the institutional principles of building a socio-humanitarian space, scientist understands the system of norms, rules and directions produced by the state and civil society in order to realize the opportunities and human rights for the reproduction of one's own potential within the existing social infrastructure of the region. Within the framework of the dissertation, the spatial model of social infrastructure modernization in the context of reforms initiated whose basis is a clear segregation of obligations, tasks and responsibilities between the executive and local governments, as well as vectors structuring the spatial organization of social infrastructures are developed first. The author determines that, in the light of European experience, the direction of modernization of educational infrastructure is the creation of career guidance centers for young people, the purpose of which should be to help young people in making decisions related to the choice of educational and professional direction of development, as well as the career planning. The paper points out that effective educational and vocational counseling for young people counteracts social exclusion and helps in making professional and educational decisions. The conceptual foundations for the formation of a new socio-humanitarian strategy in the context of the transition to an inclusive development of the region, based on the managerial model of modernization of the socio-humanitarian space, including central government bodies, local executive bodies, local government bodies and civil society institutions, are further developed. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу