IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Формування механізму управління ефективністю діяльності медичних підприємств та установ

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Алшарф, І. А. М.
dc.date.accessioned 2020-05-10T08:50:48Z
dc.date.available 2020-05-10T08:50:48Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/19382
dc.description Алшарф, І. А. М. Формування механізму управління ефективністю діяльності медичних підприємств та установ : дис. ... канд. екон. наук. : 08.00.04 / І. А. М. Алшарф. - Одеса, 2020. - 239 с. en_US
dc.description.abstract Соціальна важливість і зростання підприємницької активності підвищують вимоги до забезпечення високої ефективності діяльності медичних підприємств та установ. У зв’язку з цим в Україні, особливо виникає потреба у формуванні дієвого механізму управління ефективністю діяльності сфери охорони здоров’я в умовах започаткованої реформи. Викладені обставини зумовили вибір мети дисертаційного дослідження: розробка теоретичних та організаційно-методичних підходів і науковопрактичних рекомендацій щодо формування механізму управління ефективністю діяльності медичних підприємств та установ. Для досягнення цієї мети в роботі сформульовано та вирішено такі основні завдання: - систематизація та узагальнення теоретико-методологічних аспектів управління ефективністю діяльності медичних підприємств та установ; - розробка методичних підходів до аналізу ефективності небюджетних та бюджетних медичних підприємств та установ; - емпіричне дослідження (діагностика, бенчмаркінг та факторний аналіз) ефективності діяльності медичних підприємств та установ; - розробка теоретичних, методичних, організаційних та науковопрактичних положень щодо формування механізму управління ефективністю діяльності медичних підприємств та установ. В дисертаційній роботі уточнено низку сутнісних характеристик механізму управління ефективністю діяльності медичних закладів. Зокрема, сформульовано поняття «механізм управління ефективністю діяльності медичного підприємства (установи)» як систематичний і безперервний (циклічний) процес вдосконалення різних аспектів діяльності, що включає планування, оцінку, моніторинг результатів роботи і управління поведінкою працівників, спрямований на забезпечення сталого зростання ефективності діяльності медичного закладу. Для виконання основних функцій і координації процесу управління ефективністю медичні установи та їх підрозділи повинні очолювати професійні менеджери, які мають спеціальну освіту і добре знайомі зі специфікою роботи закладів охорони здоров’я. Керівником медичного закладу, на погляд автора, має бути не головний лікар, який крім адміністративних функцій займається лікуванням та іншими відволікаючими обов’язками, що не дають йому можливість зосередиться на вирішенні стратегічних і оперативних управлінських проблем установи, а професійний менеджер, добре знайомий зі специфікою роботи в сфері охорони здоров’я і має необхідні навички та компетенції з управління ефективністю роботи медичних підприємств та установ. Автором визначено, що найбільш поширеним методом управління ефективністю в охороні здоров’я за кордоном є збалансована система показників з використанням ключових індикаторів ефективності. Враховуючи існуючи недоліки і формуючи обґрунтований набір ключових індикаторів ефективності, автор дійшов висновку, що можна розробити систему управління ефективністю для українських медичних підприємств та установ. Однак застосування добре зарекомендованих за кордоном систем управління ефективністю в вітчизняних умовах може зіткнутися з такими основними проблемами: невідповідність параметрів зарубіжних систем управління ефективністю місцевих умов роботи; поведінкові відмінності в роботі зарубіжних і вітчизняних менеджерів, лікарів, медичного і технічного персоналу; несумісність і неможливість адаптації ряду успішних зарубіжних систем управління ефективністю вітчизняними медичними установами; відсутність дієвого механізму управління ефективністю вітчизняних підприємств та установ охорони здоров’я. Перераховані проблеми можуть бути вирішені за допомогою: складання системи ключових індикаторів ефективності для вітчизняних медичних підприємств та установ, які враховують специфіку їх роботи; вироблення системи мотивації (внутрішньої і зовнішньої), що сприяє вироблення у менеджерів і персоналу поведінки, необхідного для успішної реалізації стратегії і цілей управління ефективністю медичних підприємств та установ; застосування бенчмаркінгу ефективності, який дозволяє здійснювати пошук оптимального еталона для переймання і адаптації кращого вітчизняного та зарубіжного досвіду в сфері охорони здоров’я; формування дієвого механізму управління ефективністю вітчизняних підприємств та установ охорони здоров’я. Також встановлено, що бенчмаркінг істотно збільшує можливості управління ефективністю, підключаючи як внутрішні резерви медичного закладу, знаходячи і розповсюджуючи кращий досвід всередині організації, так і зовнішні резерви, реалізація яких можлива за допомогою вивчення і перейняття кращих вітчизняних і міжнародних практик у сфері охорони здоров’я. Тому його застосування разом з ключовими індикаторами ефективності і збалансованою системою показників зможе забезпечити дієві важелі, які запускають і підтримують механізм управління ефективністю діяльності медичних підприємств та установ. У дисертаційному дослідженні вперше запропоновано організаційний механізм управління ефективністю діяльності медичних підприємств та установ, що пов’язує авторські пропозиції по формуванню територіальних центрів медичної інформації з внутрішніми структурами, а також міжнародними асоціаціями, які забезпечують акумулювання даних про роботу медичних підприємств та установ, сприяють обміну даними і управлінськими технологіями та проведенню бенчмаркінгу, котрі у сукупності забезпечує стійке підвищення ефективності діяльності медичних підприємств та установ. Запропоновані територіальні центри медичної інформації (ТЦМІ) на базі обласних управлінь охорони здоров’я акумулюють дані про роботу медичних підприємств та установ регіону, які використовуються для проведення бенчмаркінгу ефективності, в здійсненні якого зацікавлені не тільки керівники медичних підприємств та установ, а й влади, які бажають поліпшити рівень медичного обслуговування населення регіону. Представлені автором моделі організаційного механізму управління ефективністю діяльності медичної установи пов’язують такі центри з внутрішніми структурами (командами) медустанов, а також міжнародними асоціаціями. Крім того, автором удосконалено теоретико-методологічні положення управління ефективністю діяльності медичних підприємств та установ, що відрізняється від існуючих підходів його дефініційним наповненням, визначенням взаємозв’язку між медичною, соціальною та економічною ефективністю, формулюванням характеристик, якими повинна володіти дієва система вимірювання та методів оцінки ефективності на основі бенчмаркінгу і його ключових індикаторів. У дисертації також розроблено методичні підходи щодо проведення аналізу економічної ефективності небюджетних та бюджетних медичних підприємств та установ, що на відміну від існуючої практики, використовують непараметричні методи статистичного аналізу, зокрема базові та спеціальні моделі аналізу середовища функціонування, індекс сукупної факторної продуктивності Малмквіста, які забезпечують виконання важливих етапів процесу управління ефективністю діяльності, а саме оцінки, аналізу іпідготовки управлінських рішень. Автором запропоновано систему мотивації персоналу вітчизняних медичних підприємств та установ, в якій використано результати авторського опитування медпрацівників та студентів-медиків, яка складає основу мотиваційного механізму, який, у свою чергу рухає економічний механізм управління ефективністю відповідної сфери економічної діяльності. Крім того, автором запропоновано прагматичний підхід до створення ефективних команд в медичних підприємствах та установах, що на відміну від існуючих підходів, включає характеристики основних етапів і враховує специфіку роботи різних медичних закладів та психотипи їх працівників. В роботі також удосконалено критеріальні виміри процесу прийняття рішень в управлінні ефективністю, що дозволяє керівникам не інтуїтивно, а раціонально передбачати, що у порівнянні з існуючою практикою, спираються на кількісний аналіз та цілі управління. Автором запропоновано систему контролю ефективності діяльності медичних підприємств та установ шляхом запровадження систем тактичних та оперативних ключових індикаторів. Перша включає 13 груп і 58 індикаторів, розрахованих на щомісячне оцінювання, які в сукупності всебічно оцінюють ефективність роботи медичного закладу: медичну, соціальну, економічну, технічну і фінансову. Розроблена система оперативних КІЕ в режимі реального часу допомагає керівнику оперативно реагувати на зміни в роботі медичного закладу і приймати своєчасні управлінські рішення, спрямовані на стійке зростання ефективності його діяльності. На думку автора, управління ефективністю має забезпечувати використання як зовнішніх, так і внутрішніх стимулів для успішної роботи медперсоналу та менеджерів медичних закладів, а також поліпшення видимості пацієнтів медперсоналом і видимості менеджерами результатів роботи медперсоналу. Причому, якщо технічний персонал медичних підприємств та установ досить стимулювати, використовуючи лише зовнішні мотиватори, то для медперсоналу і менеджерів необхідні як зовнішні, так і внутрішні мотиватори. Практичне значення одержаних результатів полягає у розробці рекомендацій щодо формування механізму управління ефективністю діяльності медичних установ. Основні наукові положення роботи доведено до рівня методичних рекомендацій, які можна використовувати у практиці господарювання медичних установ України. До результатів, які мають найбільше практичне значення, належать такі як система мотивації персоналу медичних установ; методичні підходи до управління ефективність та створення ефективних команд в менеджменті медичних установах; системи ключових тактичних та оперативних індикаторів ефективності; запровадження системи бенчмаркінгу у проведенні аналізу економічної ефективності небюджетних та бюджетних медичних установ. Отримані наукові результати впроваджено в діяльність кількох приватних медичних центрів та клінік, де вони забезпечують підвищення ефективності праці та господарської діяльності. Крім того, результати дослідження використовуються в навчальному процесі при викладанні спеціальних управлінських дисциплін у Міжнародному гуманітарному університету. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Одеса en_US
dc.subject управління ефективністю en_US
dc.subject механізм управління en_US
dc.subject мотивація en_US
dc.subject бенчмаркінг en_US
dc.subject ефективність en_US
dc.subject менеджмент en_US
dc.subject децентралізація en_US
dc.subject performance management en_US
dc.subject management mechanism en_US
dc.subject motivation en_US
dc.subject benchmarking en_US
dc.subject efficiency en_US
dc.subject management en_US
dc.subject decentralization en_US
dc.title Формування механізму управління ефективністю діяльності медичних підприємств та установ en_US
dc.title.alternative Forming the mechanism of performance management for medical companies and institutions en_US
dc.type Thesis en_US
dc.description.abstractalt1 The social importance and growth of entrepreneurial activity increase the requirements for ensuring high performance of medical enterprises and institutions. In this regard, in Ukraine, there is a particular need for the formation of an effective mechanism for performance management of health care activities in the context ofthe started reform. The above circumstances led to the choice of the purpose of the dissertation research: the development of theoretical and organizational-methodological approaches, and scientific and practical recommendations on the formation of a mechanism for managing the performance of medical enterprises and institutions. To achieve this goal, the following main tasks are formulated and solved: systematization and generalization of theoretical and methodological aspects of managing the perfoemance of medical enterprises and institutions; development of methodological approaches to the analysis of the efficiency of budgetary and budgetary medical enterprises and institutions; empirical study (diagnostics, benchmarking and factor analysis) of the performance of medical enterprises and institutions; development of theoretical, methodological, organizational, and scientific and practical provisions on the formation of a mechanism for managing the performance of medical enterprises and institutions. In the dissertation, a number of essential characteristics of the mechanism of managing the performance of medical institutions are specified. In particular, the term «mechanism of performance management of the medical enterprise (institution)» is formulated as a systematic and continuous (cyclical) process of improving the various aspects of activity, including planning, evaluation, monitoring of work results and management of employee behavior, aimed at ensuring a steady improve the performance of medical institution activity. In order to perform the essential functions and coordinate the performance management process, healthcare providers and their units must be led by professional managers who have specialized training and are well versed in the specifics of health care facilities. According to the author, the head of the medical institution should not be the chief doctor who, in addition to administrative functions, deals with the treatment and other distracting duties that do not allow him to concentrate on solving strategic and operational management problems of the institution, but a professional manager well acquainted with the specifics health care and has the necessary skills and competencies to manage the performance of healthcare businesses and institutions. The author identifies that the most common method of managing performance in healthcare abroad is a balanced scorecard using key performance indicators. Taking into account the existing shortcomings and forming a reasonable set of key performance indicators, the author concluded that it is possible to develop a performance management system for Ukrainian medical enterprises and institutions. However, the application of well-established abroad performance management systems in domestic conditions may face the following major problems: inconsistency of the parameters of foreign performance management systems of local working conditions; behavioral differences in the work of foreign and domestic managers, doctors, medical and technical staff; incompatibility and impossibility of adaptation of a number of successful foreign performance management systems of domestic medical institutions; a lack of effective mechanism for managing the performance of domestic health care enterprises and institutions. These problems can be solved by: creating a system of key performance indicators for domestic medical enterprises and institutions that take into account the specifics of their work; development of a system of motivation (internal and external), which facilitates the development of the management and staff behavior necessary for the successful implementation of the strategy and goals of managing the performance of medical enterprises and institutions; application of performance benchmarking, which allows to search the optimal standard for imitation and adaptation of the best domestic and foreign experience in the field of health care; the formation of an effective mechanism for managing the performance of domestic medical enterprises and institutions. In addition, benchmarking has been found to significantly increase performance management capabilities by integrating both internal health care reserves, finding and disseminating best practices within the organization, and external reserves that can be realized through the study and adoption of best domestic and international health care practices. Therefore, its application, together with key performance indicators and a balanced scorecard, will be able to provide effectivelevers that trigger and support the performance management mechanism of medical enterprises and institutions. For the first time, this dissertation proposes an organizational mechanism for managing the performance of medical enterprises and institutions, which links the author’s proposals for the formation of territorial centers of medical information with internal structures, as well as international associations that provide accumulation of data on the work of medical enterprises and institutions, facilitate the exchange of data. And management technologies and benchmarking, which collectively ensure a sustained increase in the effectiveness of medical activities their businesses and institutions. The proposed Territorial Medical Information Centers (TMICs), based on regional health departments, accumulate data on the performance of medical enterprises and institutions in the region, which are used for performance benchmarking, in which not only the heads of medical enterprises and institutions, but also the authorities, are interested. wish to improve the level of health care of the region's population. The models of the organizational mechanism for managing the performance of the medical institution's activity presented by the author link such centers with the internal structures (teams) of medical institutions, as well as with international associations. Besides the author has improved the theoretical and methodological provisions of managing the efficiency of medical enterprises and institutions, which differs from the existing approaches to its definitive filling, defining the relationship between medical, social and economic efficiencies, formulating the characteristics that the performance measurement system should possess, based on benchmarking and key performance indicators. The dissertation also elaborates methodological approaches to the costeffectiveness analysis of private and state-owned medical enterprises and institutions that, in contrast to current practice, use non-parametric methods of statistical analysis, including basic and special models of the Data envelopment analysis, Malmquist cumulative factor productivity index, which provide important steps in the process of managing рerformance, namely the evaluation, analysis and making the management decisions. The author proposes a system of motivation for the staff of domestic medical enterprises and institutions, which uses the results of the author's survey of health workers and medical students, which forms the basis of the motivational mechanism, which in turn drives the economic mechanism of managing the performance of the health care activity. In addition, the author suggests a pragmatic approach to the creation of effective teams in medical enterprises and institutions, which, unlike existing approaches, incorporates the characteristics of the main stages and takes into account the specifics of the various medical institutions and the psychotypes of their employees. The dissertation also improves the criterion dimension of the decision-making process in performance management, which allows managers not intuitively, but rationally to predict based on quantitative analysis and management goals. The author proposes a system of monitoring the performance of medical enterprises and institutions through the introduction of systems of tactical and operational key performance indicators (KPIs). The systems of tactical KPIs includes 13 groups and 58 indicators, designed for monthly evaluation, which jointly assess the performance of the medical institution: medical, social, economic, technical and financial performances. The developed system of operational KIEs in real time helps the manager to respond promptly to changes in the work of the medical institution and to make timely management decisions aimed at continuous improving the performance of its activity. According to the author, performance management should ensure that both external and internal incentives are used for the successful work of nursing staff and health care managers, as well as improving the patient's visibility of the nursing staffand the visibility of the nursing staff's results. Moreover, if the technical staff of medical enterprises and institutions are sufficiently stimulated, using only external motivators, then both external and internal motivators are needed for the medical staff and managers. The practical significance of the results obtained is to develop recommendations for the formation of a mechanism for managing the performance of medical institutions. The basic scientific provisions of the work are brought to the level of methodical recommendations that can be used in the practice of managing medical institutions of Ukraine. The results that are of most practical importance are those such as the motivation system for the staff of the healthcare institutions; methodological approaches to efficiency management and creation of effective teams in the management of medical institutions; systems of key tactical and operational performance indicators; introduction of a benchmarking system to analyze the costeffectiveness of private and state-owned medical institutions. The obtained scientific results have been implemented in the activities of several private medical centers and clinics, where they provide improved performance and economic efficiency. Moreover, the research findings are used in the education process in the teaching of specialized management disciplines at the International Humanitarian University. en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record