IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Оцінка конкурентоспроможності України на європейському ринку туристичних послуг

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Полковниченко, С. О.
dc.contributor.author Мурай, А. О.
dc.date.accessioned 2020-12-16T09:32:55Z
dc.date.available 2020-12-16T09:32:55Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/20418
dc.description Полковниченко, С. О. Оцінка конкурентоспроможності України на європейському ринку туристичних послуг / С. О. Полковниченко, А. О. Мурай // Ефективна економіка. - 2018. - № 12. en_US
dc.description.abstract У статті визначено конкурентоспроможність України на європейському ринку туристичних послуг. Досліджено позиції України у рейтингу Індексу конкурентоспроможності сектора подорожей та туризму країн світу за 2013 і 2017 роки порівняно із європейськими країнами. З’ясовано, що в Україні в достатній мірі не використовуються сприятливі передумови для належного розвитку в’їзного туризму, до яких відносяться її вигідне геополітичне положення, природно-рекреаційні та культурно-історичні ресурси. Визначено проблеми, які знижують конкурентоспроможність туристичного продукту України на європейському ринку. Проаналізовано позиції України за складовими Індексу конкурентоспроможності у сфері туризму, які об’єднані в чотири групи (субіндекси), за 14 укрупненими показниками, пов’язаними із в’їздом туристів. З’ясовано, що конкурентними перевагами України є охорона здоров’я та гігієна, людські ресурси та ринок праці, цінова конкурентоспроможність туристичної індустрії, культурні ресурси та ділові поїздки. Найгірші показники спостерігались за такими складовими Індексу конкурентоспроможності як рівень безпеки в країні та бізнес-середовище. Обґрунтовано шляхи підвищення конкурентоспроможності України на європейському ринку туристичних послуг. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.relation.ispartofseries Ефективна економіка;№ 12
dc.subject туристична послуга en_US
dc.subject ринок туристичних послуг en_US
dc.subject конкурентоспроможність України на ринку туристичних послуг en_US
dc.subject індекс конкурентоспроможності сектора подорожей та туризму en_US
dc.subject конкурентні переваги en_US
dc.subject tourist service en_US
dc.subject tourist services market en_US
dc.subject Ukraine's competitiveness in the tourist services market en_US
dc.subject travel and tourism competitiveness index en_US
dc.subject competitive advantages en_US
dc.title Оцінка конкурентоспроможності України на європейському ринку туристичних послуг en_US
dc.title.alternative Assessment of Ukraine’s competitiveness in the european market of tourist services en_US
dc.type Article en_US
dc.description.abstractalt1 The article defines Ukraine’s competitiveness in the European tourist services market as an opportunity to ensure production of such a tourist product that will be able to compete in the established environment of the European market, that is, more than comparing to competitors meet the needs and expectations of tourists, reflect the optimal price–quality ratio. The position of Ukraine in the rating of the World Travel and Tourism Competitiveness Index for 2013 and 2017 in comparison with the European countries is researched. Ukraine is disclosed to be ranked after all the EU countries and is only ahead of Macedonia, Serbia, Albania, Bosnia and Herzegovina and Moldova in this regard. It is revealed that Ukraine does not make sufficient use of favorable preconditions for proper development of inbound tourism, which includes its favorable geopolitical position, natural, recreational, cultural and historical resources. The problems reducing competitiveness of tourist products of Ukraine in the European market are identified, namely: significant physical and moral depreciation of the material base of tourism; insufficient number of hotels and other means of placing with modern level of comfort, meeting the international standards; unsatisfactory safety conditions; low quality of roads; insufficient advertising and information support or even lack of information in European countries on the various places of Ukraine; weak management culture of tourism, etc., which testifies to ineffectiveness of the marketing policy for promotion of Ukrainian tourist product to the European market. The position of Ukraine is analyzed with respect to the components of the Tourism Competitiveness Index, which are united into four groups (subindexes) characterizing the favorable environment in the country for tourism development, the state policy and the creation of favorable conditions in travel and tourism area, infrastructure, natural and cultural resources under 14 aggregate indicators related to inflow of tourists. It is revealed that Ukraine's competitive advantages are health and hygiene, human resources and labour market, price competitiveness of the tourism industry, cultural resources and business travel. The worst indicators were observed for such components of the Competitiveness Index as the level of security in the country and the business environment. The ways of increase of competitiveness of Ukraine in the European market of tourist services are substantiated. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу