dc.contributor.author |
Моісеєнко, О. М.
|
|
dc.date.accessioned |
2021-04-19T07:12:35Z |
|
dc.date.available |
2021-04-19T07:12:35Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/21869 |
|
dc.description |
Моісеєнко, О. М. Формування інституціонального механізму державного управління економічним розвитком України : дис. ... канд. наук з держ. управління : 25.00.02 / О. М. Моісеєнко. - Чернігів, 2021. - 248 с. |
en_US |
dc.description.abstract |
Дисертацію присвячено актуальним проблемам, пов’язаним із з’ясуванням специфіки формування інституціонального механізму державного управління
економічним розвитком, що забезпечує розподіл владних повноважень між
основними агентами соціально-економічних відносин.
У дисертації здійснено теоретичне узагальнення попередніх наукових досліджень щодо визначення змісту та ролі державного управління економічним розвитком, а також запропоновано нове вирішення наукового завдання, що виявляється у комплексному дослідженні інституалізації відносин в економічній сфері, інституційного забезпечення розподілу влади з метою подальшого розвитку
соціально-економічної системи України.
Проведено аналіз основних теоретичних парадигм в межах науки державного управління, який дозволив зробити висновок про те, що мета державного втручання в економіку розглядалася дослідниками неоднозначно.
Зроблено висновок, що цілями державного управління економічною сферою з точки зору конструктивності дій її суб'єктів є покращення умов ефективного вибору впровадження та проведення інституціональних змін.
Схарактеризовано функції державного управління та запропоновано державне управління економікою розглядати як свідомий вплив держави на економічні об’єкти та процеси з метою надання певної спрямованості господарській діяльності шляхом узгодженості дій суб’єктів національної економіки та, у перспективі, досягнення бажаних результатів. Автором констатується, що ефективне державне управління розвитком економіки України має передбачати впровадження нової якості формування інституціонального механізму, що включає м’які механізми (консультаційні та інформаційні), а також поєднує завдання модернізації національної економіки та забезпечення збалансованого розвитку держави. У роботі визначено, що державне управління економічним розвитком країни має здійснюватися комплексно, системно та послідовно за допомогою організованих заходів правового, соціального, політичного, фінансового характеру.
Представлено та обґрунтовано механізм досягнення балансу суспільних інтересів та механізм впливу держави на розвиток інституціональної структури, що підкреслюють присутність владних відносин у всіх громадських зв’язках і взаємодіях. На основі дослідження сутність публічно-економічної влади та її складових наголошено на необхідності формування інституціонального механізму державного управління розвитком економіки та зазначено про необхідність прийняття стратегічних державних рішень лише за умови узгодження з представниками публічного сектору.
Окреслено місце й роль інституціонального механізму в системі механізмів державного управління економічним розвитком та запропоновано до структури такого механізму управління включити організаційну компоненту й нормативну компоненту. У роботі представлена концептуальна схема запуску інституціонального механізму державного управління економічним розвитком, що складається з блоків ініціативи, підтримки та удосконалення та запропоновано авторське визначення щодо трактування сутності «інституціонального механізму державного управління розвитком економіки».
Проведено аналіз ефективності державного управління економічним розвитком та засвідчено позитивні зрушення в системі стратегічного планування в частині ухвалення важливих документів для розвитку економічної сфери в державі. Встановлено, що: 1) іноземне інвестування в національну економіку відбувається за моделлю слаборозвинених країн, що виключає швидке поширення новітніх технологій та представлено схему взаємодії суб'єктів економіки; 2) ефективним та дієвим шляхом впливу на представників економічної влади є контроль із боку громадського суспільства, яке в сучасній економіці стає одним із суб’єктів економічних відносин та має можливість сформувати дієву систему публічно-економічної влади; 3) існує зв'язок між рівнем розвитку громадянського суспільства й економіки країни відповідно до якого нація може дозволити собі будувати громадянське суспільство лише на основі певного, досить високого рівня розвитку економіки.
Автором у науковий обіг введено показник «потенціал інституціоналізації», який надає можливість виділяти та ідентифікувати перспективні напрямки розвитку публічно-економічної влади. У роботі визначено, що «потенціал інституціоналізму» – це показник, який дає можливість віднести економічну систему до того чи іншого типу, ідентифікуючи таким чином і форму власної взаємодії. В авторській трактовці елементами «потенціалу інституціоналізму» слід вважати рівень розвитку інститутів влади, рівень участі держави в управлінні економікою, рівень ієрархії учасників економічних відносин, рівень свободи, рівень сприйняття інновацій в рамках існуючої соціально-економічної системи.
Побудовано механізм взаємодії владних і підприємницьких структур та сформовано ключові принципи, на які має опиратися інституціоналізація.
Схарактеризовано стратегічні пріоритети зміцнення інституційного базису політики економічного розвитку в Україні та представлено етапи організаційного механізму сприяння такому розвитку. Головним завданням держави визнано формування ефективної економічної стратегії та подальша консолідація суспільства в напрямі її реалізації, що включає сприяння налагодженню партнерських відносин між усіма економічними суб’єктами.
Представлено інституціональний механізм державного управління економічним розвитком, що передбачає на шляху до досягнення стратегічних цілей розвитку економіки України формування належного інституціонального середовища. Виділено інституціональні загрози розвитку економіки та сформовано механізм підвищення ефективності державного управління економічним розвитком, визначено елементи формування інституційного середовища забезпечення економічного розвитку країни.
Була вирішена проблема визначення перспективних кроків держави, які спрямовані на оптимізацію інституційних ризиків стихійного розвитку економічної влади в умовах посилення глобальної невизначеності за рахунок забезпечення політики інституційного протекціонізму у контексті вирішення завдань довгострокового підвищення національної конкурентоспроможності.
Доведено, що в ситуації кризи, дестабілізації економіки, вплив держави на
інвестиційний процес набуває особливого значення, тому пожвавлення інвестиційної діяльності – одна з умов виходу для сталого розвитку.
Окреслено механізми і канали державного управління інноваційноінвестиційним розвитком країни. Основні напрями інвестиційної політики включають: проведення децентралізації інвестиційного процесу; перехід відбезповоротного фінансування підприємств до кредитування їх на платній і поворотній основі; збереження ролі держави як інвестора у сфері найважливіших виробництв, соціальній сфері, суспільно значущих об'єктів; посилення контролю за цільовим витрачанням коштів бюджету, спрямованих на інвестиції; використання централізованих інвестицій на реалізацію ефективних програм і проєктів, що швидко окуповуються, розширення практики їх часткового фінансування; стимулювання приватних та іноземних інвестицій, вдосконалення нормативної бази, надання гарантій та страхування інвестицій.
Ступінь розширення державної участі має об'єктивні межі, обумовлені, з одного боку, реальними фінансовими можливостями, а з другого – завданням стимулювання, а не витіснення приватних інвестицій. Принципи державної інвестиційної політики при існуючих ресурсних обмеженнях і несформованість ринкових механізмів інвестування передбачають вибір пріоритетних напрямів інвестування, підвищення ступеня керованості інвестиційним процесом на основі посилення обґрунтованості, послідовності й комплексності розроблюваних заходів. При орієнтованості інвестиційної стратегії в цілому на перенесення центру ваги з державного інвестування на формування сприятливого інвестиційного середовища державна інвестиційна політика має бути спрямована на підтримку пріоритетних галузей і виробництв, носити системний і виважений характер.
Зроблено висновок, що активізація інвестиційної активності породжує в суспільстві низку проблем внаслідок чого виникає проблема розподілу «інституційних ресурсів суспільства», які доцільно розглядати як сукупність адаптивних можливостей, пов’язаних з достатнім рівнем стійкої економічної довіри та масовою схильністю до конструктивного вирішення господарчих конфліктів в умовах трансформаційних змін. |
en_US |
dc.language.iso |
uk |
en_US |
dc.publisher |
Чернігів |
en_US |
dc.subject |
державне управління |
en_US |
dc.subject |
механізми |
en_US |
dc.subject |
влада |
en_US |
dc.subject |
інституціоналізм |
en_US |
dc.subject |
інститут |
en_US |
dc.subject |
відкрита економіка |
en_US |
dc.subject |
розвиток |
en_US |
dc.subject |
ресурси |
en_US |
dc.subject |
інформація |
en_US |
dc.subject |
public administration |
en_US |
dc.subject |
mechanisms |
en_US |
dc.subject |
power |
en_US |
dc.subject |
institutionalism |
en_US |
dc.subject |
institute |
en_US |
dc.subject |
open economy |
en_US |
dc.subject |
development |
en_US |
dc.subject |
resources |
en_US |
dc.subject |
information |
en_US |
dc.title |
Формування інституціонального механізму державного управління економічним розвитком України |
en_US |
dc.title.alternative |
Formation of the institutional mechanism of state management of economic development of Ukraine |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
dc.description.abstractalt1 |
The dissertation is devoted to topical issues related to clarifying the specifics of
the formation of the institutional mechanism of state management of economic
development, which ensures the distribution of power between the main agents of socioeconomic relations.
The dissertation provides a theoretical generalization of previous research to
determine the content and role of public administration of economic development, as
well as a new solution to the scientific problem, which is manifested in a comprehensive
study of institutionalization of economic relations, institutional support for further
development of socio-economic system of Ukraine.
An analysis of the main theoretical paradigms within the science of public
administration, which led to the conclusion that the purpose of government intervention
in the economy was considered by researchers ambiguous. It is concluded that the goals
of public administration in the economic sphere in terms of constructive actions of its
subjects are to improve the conditions for effective choice of implementation and
implementation of institutional changes.
The functions of public administration are characterized and it is proposed to
consider public administration of the economy as a conscious influence of the state on
economic objects and processes in order to provide a certain direction of economic
activity by coordinating the actions of national economies and, in the long run, achieving
desired results. The author states that effective state management of Ukraine’s economic
development should provide for the introduction of a new quality of institutional
mechanism formation, which includes soft mechanisms (consultation and information),
as well as combines the tasks of modernizing the national economy and ensuring
balanced state development. The paper defines that the state management of economic
development of the country should be carried out comprehensively, systematically and
consistently with the help of organized measures of legal, social, political, financial
nature.
The mechanism of achieving the balance of public interests and the mechanism of
state influence on the development of the institutional structure are presented and
substantiated, emphasizing the presence of power relations in all public relations and
interactions. Based on the study, the essence of public economic power and its
components emphasized the need to form an institutional mechanism of state
management of economic development and noted the need for strategic government
decisions only with the consent of the public sector.
The place and role of the institutional mechanism in the system of mechanisms of
state management of economic development are outlined and it is suggested to include
the organizational component and the normative component in the structure of such
management mechanism. The paper presents a conceptual scheme for launching the
institutional mechanism of state management of economic development, consisting of
blocks of initiative, support and improvement, and proposes an author's definition of the
essence of the "institutional mechanism of state management of economic
development."
An analysis of the effectiveness of public management of economic development
and showed positive changes in the system of strategic planning in terms of adopting
important documents for the development of the economic sphere in the country. It is
established that: 1) foreign investment in the national economy is based on the model of
underdeveloped countries, which eliminates the rapid spread of new technologies and
presents a scheme of interaction of economic entities; 2) an effective and efficient way to
influence the representatives of economic power is the control of civil society, which in
the modern economy becomes one of the subjects of economic relations and has the
opportunity to form an effective system of public economic power; 3) there is a
connection between the level of development of civil society and the country's economy,
according to which a nation can afford to build a civil society only on the basis of a
certain, fairly high level of economic development.
The author introduced the indicator "potential of institutionalization" into
scientific circulation, which provides an opportunity to identify and identify promising
areas of development of public and economic power. The paper defines that the
"potential of institutionalism" is an indicator that makes it possible to attribute the
economic system to a particular type, thus identifying the form of their own interaction.
In the author's interpretation, the elements of "potential of institutionalism" should be
considered the level of development of government institutions, the level of state
participation in economic management, the level of hierarchy of economic relations, the
level of freedom, the level of perception of innovation within the existing socioeconomic system.
The mechanism of interaction of power and business structures is built and the
key principles on which institutionalization should be based are formed. The strategic
priorities of strengthening the institutional basis of economic development policy in
Ukraine are characterized and the stages of the organizational mechanism of promoting
such development are presented. The main task of the state is the formation of an
effective economic strategy and further consolidation of society in the direction of its
implementation, which includes the promotion of partnerships between all economic
entities.
The institutional mechanism of state management of economic development is
presented, which envisages the formation of a proper institutional environment on the
way to achieving the strategic goals of economic development of Ukraine. Institutional
threats to economic development are highlighted and a mechanism for improving the
efficiency of state management of economic development is formed, elements of
forming the institutional environment for economic development of the country are
identified.
The problem of identifying promising steps of the state aimed at optimizing the
institutional risks of spontaneous development of economic power in the context of
increasing global uncertainty by ensuring the policy of institutional protection in the
context of solving problems of long-term national competitiveness. It is proved that in a
situation of crisis, destabilization of the economy, the influence of the state on the
investment process becomes especially important, so the revival of investment activity is
one of the conditions for sustainable development.
Mechanisms and channels of state management of innovation and investment
development of the country are outlined. The main directions of investment policy
include: decentralization of the investment process; transition from non-repayable
financing of enterprises to lending to them on a paid and repayable basis; preservation of
the role of the state as an investor in the sphere of the most important productions, social
sphere, socially significant objects; strengthening control over the targeted spending of
budget funds aimed at investment; use of centralized investments for the implementation
of effective programs and projects that pay off quickly, expanding the practice of their
partial financing; stimulating private and foreign investments, improving the regulatory
framework, providing guarantees and investment insurance.
The degree of expansion of state participation has objective limits, due, on the one
hand, to real financial opportunities, and on the other - the task of stimulating rather than
displacing private investment. The principles of state investment policy with the existing
resource constraints and the lack of market investment mechanisms provide for the
choice of priority areas of investment, increasing the degree of control over the
investment process based on strengthening the validity, consistency and complexity of
the developed measures. With the investment strategy as a whole focused on shifting the
focus from public investment to the formation of a favorable investment environment,
public investment policy should be aimed at supporting priority industries and industries,
be systematic and balanced.
It is concluded that the intensification of investment activity creates a number of
problems in society resulting in the problem of allocation of "institutional resources of
society", which should be considered as a set of adaptive capabilities associated with a
sufficient level of sustainable economic confidence and mass propensity to
constructively resolve economic conflicts transformational changes. |
en_US |