IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Формування та реалізація державних програм модернізації житлово-комунального господарства України

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ситюк, А. А.
dc.date.accessioned 2021-09-29T13:14:18Z
dc.date.available 2021-09-29T13:14:18Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/23668
dc.description Ситюк, А. А. Формування та реалізація державних програм модернізації житлово-комунального господарства України : дис. ... канд. наук з держ. управління : 25.00.02 / А. А. Ситюк. - Чернігів, 2021. - 251 с. en_US
dc.description.abstract Дисертаційна робота присвячена вивченню науково-теоретичних основ сучасних підходів до формування та реалізації державних програм модернізації житлово-комунального господарства України та розробленні практичних рекомендацій щодо його удосконалення. Встановлено, що ЖКГ ще з радянських часів було дотаційним та повністю підпорядкованим командно-адміністративній економіці. Найбільших змін внаслідок реформування ЖКГ зазнала структура та зміст фінансових відносин, що відобразилося на сутності застосування програмного підходу. Загальнодержавні програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства стали основним програмним документом розвитку галузі у 2000-ні роки. З прийняттям у 2004 рокі Закону України «Про державні цільові програми» Загальнодержавні програми реформування і розвитку ЖКГ передбачали залучення інвестицій, співпрацю з міжнародними фінансовими установами та донорськими організаціями, залучення громадськості до процесів формування житлової політики та реформування ЖКГ. Проте, головним джерелом фінансування державних програм залишався державний бюджет. Системне недофінансування (до 97%) загальнодержавних програм розвитку ЖКГ на всіх періодах їх чинності стало причиною їх низької результативності. Відірваність задекларованих цілей програми від фактичного фінансування заходів, спрямованих на їх досягнення, порушує принципи програмно-цільового управління. Здійснено дослідження еволюції фінансового механізму сфери ЖКГ. Еволюція відбулася з початком реформування галузі та дозволяє базові складові фінансового механізму сфери надання житлово-комунальних послуг в контексті ролі держави, підприємств ЖКГ та споживачів як учасників фінансових відносин. Суттєвих змін зазнали такі важелі фінансового механізму як ціна, прибуток, рентабельність та амортизаційні відрахування підприємств ЖКГ. Відповідно змінено методи тарифної політики, розширено терміни планування, з’являється інвестування, розширено можливості кредитування, енерго- та ресурсозбереження стають обов’язковими для забезпечення ефективності функціонування, з’являється цільове використання підприємствами отриманих платежів від споживачів. Актуальним є сприйняття методів фінансового механізму (ціноутворення, амортизація, цільові фонди, оподаткування, кредитування) з позиції стимулювання інвестиційних процесів у сфері житлово-комунальних послуг. З переходом на ринкові принципи господарювання змінюється роль держави як учасника фінансових відносин, трансформуються принципи управління підприємствами ЖКГ у напрямі їх самостійного фінансового забезпечення. Споживачі житлово-комунальних послуг та ОМС також стають активними учасниками усіх процесів реформування ЖКГ відповідно до оновлень фінансового механізму сфери ЖКГ. Узагальнено зарубіжний досвід впровадження програм розвитку ЖКГ на підставі вивчення досвіду Польщі, Латвії, Литви, Естонії, Сполучених Штатів Америки, Німеччини, Франції. Встановлено, що досліджувані держави, не залежно від рівня соціально-економічного розвитку, застосовували в політиці реформування житлово-комунального комплексу спільний інструмент – спеціально створений державний інститут (структура, компанія), на який покладаються функції по сприянню реформуванню ЖКГ. Кожна з цих структур, створення якої ініційоване державою, являє собою засіб акумулювання ресурсів державного, місцевого бюджетів, населення, приватних інвесторів тощо з метою реалізації інвестиційних проектів модернізації ЖКГ. Представлено аналіз сучасного стану ЖКГ, що характеризується високим ступенем зносу підприємств водопровідно-каналізаційного господарства, підприємств комунальної теплоенергетики та інфраструктурних мереж, житлового фонду. Наведено перші приклади успішної модернізації підприємств галузі, що почали з’являтися за рахунок запровадження механізмів державно-приватного партнерства у вигляді оренди та концесії, залучення до співпраці міжнародних фінансово-кредитних інституцій та партнерів з розвитку. Виявлено особливості формування інвестиційних програм розвитку ЖКГ. Механізм програмування модернізації підприємств ЖКГ шляхом запровадження інвестиційних програм повністю відповідає програмно-цільовому підходу, якого також дотримуються і міжнародні фінансово-кредитні інститути. Реалізація інвестиційної програми має забезпечувати: економічний, екологічний та соціальний ефект, що в загальному підсумку забезпечує цілісність державного програмування модернізації галузі. Установлено, що з метою достатньої поінформованості потенційних інвесторів підприємств ЖКГ необхідний інформаційно електронний ресурс з відомостями щодо таких підприємств, мереж. Оскільки після реформи децентралізації такі відомості не збираються в єдиному джерелі. Крім того, це створює перепони на шляху здійснення комплексного аналізу реалізації політики енергоефективності в сфері ЖКГ. Доведено, що одним із чинників якості державних програм модернізації ЖКГ є високий ступінь достовірності вихідної інформації. Здійснено порівняння двох державних інструментів підтримки модернізації житлового фонду: Фонду енергоефективності та програми «теплі кредити», що реалізовується через Державне агентство енергоефективності та енергозбереження України. Запропоновано удосконалення механізму діяльності Фонду енергоефективності за рахунок запровадження його цифровізації на основі аналізу чинного «Порядку дій учасників Програми підтримки енергомодернізації багатоквартирних будинків «ЕНЕРГОДІМ»», затвердженого Фондом енергоефективності. Здійснення цифровізації діяльності Фонду енергоефективності пропонується здійснити на базі вже діючої Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва (ЄДЕССБ), оскільки вона місить базу сертифікатів енергетичної ефективності будівель, базу даних енергоаудиторів та має доступ на отримання даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України. Запропоноване вдосконалення забезпечить зростання ефективності використання бюджетних коштів, швидкості опрацювання отриманих заявок, сприятиме популяризації та доступності послуг Фонду по всій території України, підвищить його інституційну спроможність, створить можливість для долучення нових категорій будівель та підприємств ЖКГ, прискорить темпи термомодернізації житлового фонду в державі. Запропоновано здійснення моніторингу реалізації проектів модернізації будівель шляхом використання інформаційно-технічного інструменту у вигляді Національної бази даних енергетичних та експлуатаційних характеристик будівель. Розкрито суть та функціональне наповнення такого інструменту на основі практичного досвіду впровадження Пілотного проекту такої бази даних будівель в Україні. Запропоновано редакцію Порядку формування, ведення та оприлюднення Національної бази даних енергетичних та експлуатаційних характеристик будівель. Розроблено механізм застосування циклу Шухарта-Демінга при формуванні та реалізації державних програм модернізації ЖКГ та визначено набір ключових показників ефективності. Узагальнено підхід до програмно-цільового управління ЖКГ як такий, що має забезпечувати цілісність та узгодженість програмних документів як в межах сфери ЖКГ, так і в розрізі стратегії розвитку держави, областей, міст, програмних документів крос-секторального характеру. З цією метою розроблено систему управління цілями на основі національної цілі з енергоефективності, передбаченої європейськими зобов’язаннями України. Розроблено структурно-функціональну модель формування та реалізації державних програм модернізації ЖКГ України з практичними рекомендаціями центральним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування щодо практичного її впровадження. Модель відрізняється комплексним підходом до програмування на державному, регіональному та місцевому рівнях модернізації ЖКГ та включає такі складові: головну мету та завдання, суб’єкти, об’єкти, механізми державного управління організаційно-правовий (нормативно-правовий, організаційний) та ресурсний (фінансово-економічний, інформаційно-технічний та кадровий), основні функції, принципи, інструменти програмування модернізації ЖКГ. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів en_US
dc.subject державне управління en_US
dc.subject механізми державного управління en_US
dc.subject державні програмами модернізації житлово-комунального господарства en_US
dc.subject житлово-комунальне господарство en_US
dc.subject модернізація житлово-комунального господарства en_US
dc.subject програмно-цільовий підхід до модернізації житлово-комунального господарства en_US
dc.subject public administration en_US
dc.subject mechanisms en_US
dc.subject state programs for modernization of housing and communal services en_US
dc.subject housing and communal services en_US
dc.subject modernization of housing and communal services en_US
dc.subject program-targeted approach to the housing and communal services modernization en_US
dc.title Формування та реалізація державних програм модернізації житлово-комунального господарства України en_US
dc.title.alternative Development and implementation of state programs for modernization of housing and communal services of Ukraine en_US
dc.type Thesis en_US
dc.description.abstractalt1 The dissertation on competition of a scientific degree of the candidate of sciences in public administration on a specialty 25.00.02 - mechanisms of public administration. – Chernihiv Polytechnic National University. – Chernihiv, 2021. The dissertation is devoted to the study of scientific and theoretical principles and the development of practical recommendations aimed at improving the mechanisms of development and implementation of state programs for modernization of housing and communal services. It is established that housing and communal services had been subsidized since Soviet times and had been completely subordinated to the command-and-control economy. The structure and content of financial relations underwent the greatest changes as a result of housing and communal services reform, which was reflected in the essence of the application of the program approach. National programs for reforming and developing the housing and communal services became the main program document for the development of the industry in the 2000s. With the adoption of the Law of Ukraine “On State Targeted Programs” in 2004, the National Housing and Utilities Reform and Development Programs provided for attracting investments, cooperation with international financial institutions and donor organizations, public involvement in housing policy and housing reform processes. However, the main source of funding for state programs remained the state budget. Systemic underfunding (up to 97%) of the National Housing and Utilities Reform and Development Programs in all periods of their validity was the reason for their low effectiveness. The detachment of the declared targets of the program from the actual financing of measures aimed at achieving them violates the principles of program-targeted management. The study of the evolution of the financial mechanism of housing and communal services is carried out. Evolution took place with the beginning of the reform of the industry and allows to identify the basic components of the financial mechanism of housing and communal services in the context of the role of the state, enterprises, consumers as participants in financial relations. Such levers of the financial mechanism as price, profit, profitability and depreciation of housing and communal services enterprises have undergone significant changes. Accordingly, the methods of tariff policy have been changed, planning periods have been expanded, investments have appeared, credit opportunities have been expanded, energy and resource savings have become mandatory to ensure efficient operation, and targeted use of payments from consumers has appeared. The perception of the methods of the financial mechanism (pricing, depreciation, trust funds, taxation, lending) from the standpoint of investment processes stimulating in the field of housing and communal services is relevant. With the transition to market principles of management, the role of the state as a participant in financial relations changes, the principles of management of housing and communal services enterprises in the direction of their independent financial support are transformed. Consumers of housing and communal services and local self-government bodies are also becoming active participants in all processes of housing and communal services reform in accordance with the updates of the financial mechanism of the housing and communal services sector. The foreign experience of implementation of housing and communal services development programs on the basis of studying of experience of Poland, Latvia, Lithuania, Estonia, the United States of America, Germany, France is generalized. It is established that the studied states, regardless of the level of socio-economic development, used a common tool in the policy of reforming the housing and communal complex - a specially created state institution (structure, company), which is responsible for promoting housing reform. Each of these structures, the creation of which is initiated by the state, is a tool of accumulating resources of state and local budgets, the population, private investors, etc. in order to implement investment projects to modernize housing. Peculiarities of formation of investment programs of housing and communal services development are revealed. The mechanism of programming the modernization of housing and communal services enterprises through the introduction of investment programs is fully consistent with the program-targeted approach, which is also followed by international financial institutions. The implementation of the investment program should provide: economic, environmental and social effect, which ultimately ensures the integrity of the state programming of modernization of the industry. It is established that in order to sufficiently inform potential investors of housing and communal services enterprises, an information and electronic resource with information about such enterprises and networks is needed. Because after the decentralization reform, such information is not collected in a single source. In addition, it creates obstacles to a comprehensive analysis of the implementation of energy efficiency policy in the field of housing. It is proved that one of the factors of quality of state programs of modernization of housing and communal services is a high degree of reliability of initial information. A comparison of two state instruments to support the modernization of the housing stock: Energy Efficiency Fund and the program "warm loans", which is implemented through the State Agency for Energy Efficiency and Energy Saving of Ukraine. It is proposed to improve the mechanism of the Energy Efficiency Fund through the introduction of its digitalization based on the analysis of the current "Procedure of participants in the Program to support energy modernization of apartment buildings" ENERGODIM "", approved by the Energy Efficiency Fund. It is proposed to digitize the activities of the Energy Efficiency Fund on the basis of the existing Unified State Electronic System in the Field of Construction (EDESB), as it contains a database of energy performance certificates for buildings, a database of energy auditors and has access to data from the Unified State Register of Legal Entities. entrepreneurs and public formations of the Ministry of Justice of Ukraine. The proposed improvement will increase the efficiency of budget funds, speed up processing of applications, promote the Fund's services throughout Ukraine, increase its institutional capacity, create opportunities for new categories of buildings and utilities, accelerate the pace of thermal modernization of housing in the country. It is proposed to monitor the implementation of building modernization projects through the use of information and technical tools in the form of the National database of energy and operational characteristics of buildings. The essence and functional content of such a tool are revealed on the basis of practical experience of implementation the Pilot Project of such a database of buildings in Ukraine. The edition of the Procedure for formation, maintenance and promulgation of the National database of energy and operational characteristics of buildings is offered. The mechanism of application of the Schuhart-Deming cycle at formation and realization of the state programs of modernization of housing and communal services is developed and the set of key indicators of efficiency is defined. The approach to the program-targeted management of housing and communal services is generalized as one that should ensure the integrity and consistency of program documents both within the sphere of housing and communal services and in terms of development strategy of the state, regions, cities, cross-sectoral program documents. To this end, a management system has been developed based on the national energy efficiency target set by Ukraine’s European commitments. A structural and functional model of formation and implementation of the state programs for modernization of housing and communal services of Ukraine with practical recommendations to central executive bodies and local self-government bodies on its practical implementation has been developed. The model has a comprehensive approach to programming at the state, regional and local levels of modernization of housing and includes the following components: the main purpose and objectives, entities, objects, mechanisms of public administration organizational and legal (regulatory, organizational) and resource (financial -economic, information and technical and personnel), the main functions, principles, tools for programming the modernization of housing. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу