IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Формування ефективних механізмів публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Міщенко, Р. І.
dc.date.accessioned 2021-10-04T11:38:52Z
dc.date.available 2021-10-04T11:38:52Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/23706
dc.description Міщенко, Р. І. Формування ефективних механізмів публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах : дис. ... канд. наук з держ. управління : 25.00.02 / Р. І. Міщенко. - Чернігів, 2021. - 241 с. en_US
dc.description.abstract У дисертації на науково-теоретичному рівні доведено, що ефективно функціонуюча система публічних закупівель є одним з найважливіших інструментів державного регулювання економічного розвитку країни, функції якого не обмежуються забезпеченням ефективного й раціонального витрачання державних коштів, а поширюються на створення умов для розвитку конкурентного середовища, нових інформаційних технологій, запобігання проявам корупції; розвитку будівництва соціально важливих об'єктів, довіри громадськості; політики стимулювання виробників, що забезпечує управління зайнятістю населення; регулювання процесів формування і виконання державного та місцевого бюджетів; здійснення програм підвищення суспільного добробуту в цілому. Уточнено понятійно-категоріальний апарат проблемного поля дослідження шляхом визначення поняття «механізми публічних закупівель» як набір певних стандартизованих алгоритмів дій усіх суб’єктів процесу закупівель для ефективного їх проведення; уточнення понять «ефективність публічних закупівель» в частині доповнення їх значенням забезпечення максимальної прозорості шляхом створення належних і рівних умов для всіх учасників у сфері публічних закупівель та можливості висвітлення корупційних явищ суб’єктами громадянського суспільства; «електронні закупівлі» щодо максимального переведення документації в електронний формат з урахування вимог та норм вітчизняного законодавства; «публічні закупівлі» в частині врахування їх сталості на етапах планування закупівель та формування тендерної документації. Теоретико-методологічний дискурс дослідження дозволив розглянути систему публічних закупівель залежно від очікуваної вартості та кількості процедур, що дозволило в динаміці показати загальні підходи до забезпечення ефективності публічних закупівель в цілому. Відтак, виокремлено специфіку здійснення публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах як напрямів удосконалення організації й функціонування сучасної системи публічних закупівель в Україні на державному рівні шляхом поєднання національного та регіонального показників в межах національних порогів задля оптимізації логістичних процесів з метою якості товарів, робіт, послуг та раціонального використання й економії бюджетних коштів; на наддержавному рівні – проведення та здійснення наднаціональних закупівель у міжнародному просторі при будівництві, ремонті, реконструкції важливих інфраструктурних та соціальних об’єктів, забезпеченням високотехнологічним обладнанням суб’єктів соціальної сфери в умовах абсолютизації ефективності процесу та механізмів – правова ефективність, економічна ефективність, ефективність результату, ефективність часу. В результаті удосконалено методологію моніторингу ефективності публічних закупівель з урахуванням принципів інституційної взаємозалежності «держава, бізнес, громадянське суспільство»; технологій якісної та кількісної відповідності надання товарів, робіт і послуг; доцільності та економічної обґрунтованості прийнятих рішень; критеріального підхіду до оцінки ефективності на основі індекс-ризику; системної стратегізації внутрішнього контролю для кожного замовника; механізмів відшкодування збитків тощо, що орієнтована на виявлення невідповідностей здійснення процесуальних дій та упередження корупційних ризиків і має на меті забезпечення правильного застосування наднаціональних Директив у сфері публічних закупівель та кількісну перевірку ступеня використання уніфікованого на рівні ЄС механізму публічних закупівель. Доведено, що ефективність публічних закупівель та раціональне використання державних коштів сприятиме запровадженню відповідних стандартів для управління процесом проведення процедур закупівель, у тому числі, за умови дотримання чинних правил проведення публічних закупівель державними органами, комерційними організаціями та їх представниками на усіх етапах самої процедури. Крім того, ефективність буде досягнута лише в тому випадку коли за процесом проведення закупівель буде здійснюватись і аналіз і контроль. Відтак, підвищення ефективності функціонування системи публічних закупівель доцільно забезпечується завдяки розвитку його важливої складової, а саме впровадження механізму електронних закупівель. Уточнено критерії ефективності механізмів публічних закупівель та доведено по-перше, необхідність їх доповнення критеріями – геоекономічний фактор логістичних процесів на регіональному рівні; своєчасність поставки товарів, робіт і послуг; гарантійне обслуговування; досвід виконання відповідних робіт; по-друге, розширення підкритеріями – поєднання кількості / якості залежно від успішно реалізованих проектів та складності закупівлі без обмеження конкурентності; отримання якісного продукту за найнижчою ціною; по-третє, ранжування критерію якості в кожному окремому випадку; по-четверте, розробка відповідної методики та методології, затвердження на законодавчому рівні з урахування використання електронної системи закупівель. На рівні наукової практики у роботі вперше обґрунтовано запровадження конкурентних механізмів публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах у їх взаємозалежності від процедури закупівлі в єдиній системі акомодації, що доведено ознакою ефективності здійснення публічних закупівель за умови, що ринок через притаманні йому механізми самостійно забезпечує найкращий продукт за найменшу ціну; в результаті чого запропоновано адаптацію механізмів здійснення електронних закупівель відповідно до вимог і правил Світового банку шляхом переходу до електронного формату, забезпечення змагальності на конкурентних засадах з максимальним залученням представників бізнесу з метою досягнення економії часових та бюджетних ресурсів, мінімізації правових і організаційних порушень, запобігання корупційним проявам, можливістю оскарження неправомірних рішень, забезпеченістю прав усіх учасників, визначення алгоритмів дій уповноважених осіб при здійсненні закупівель задля їх ефективності тощо. Обґрунтовано необхідність впровадження механізму електронних закупівель, що потребує удосконалення наступних його складових: стандартизація набору вимог для скорочення часових витрат задля мінімізації вимог для формування повного пакету документів; співставність суб’єктного фактору та уніфікація процедури оскарження, унормування повноважень та функціоналу Антимонопольного комітету України; розробка та запровадження єдиного алгоритму дій. Розроблено пропозиції та надано практичні рекомендації щодо формування ефективних механізмів публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах: 1) доповнити частину 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» новим критерієм - «якість» або «якісним кваліфікаційним критерієм», під яким слід розуміти сукупність властивостей товарів, робіт, послуг, що повністю задовольняє потребу замовника, має високий рейтинг і відповідає найвищим міжнародним та національним стандартам (ергономічним, технологічним, технічним; 2) запровадити «чорні списки» або «реєстр недобросовісних учасників» для уникнення цінового демпінгу і подальшого недопущення недобросовісних учасників до участі у закупівлях; 3) забезпечити повну автоматизацію процесу обміну інформації між державними реєстрами під час оцінки і розгляду пропозицій учасників; 4) упровадити безпаперовий обмін інформації на всіх етапах здійснення закупівлі, особливо в частині укладення електронних договорів та автоматичної їх реєстрація в органах державної казначейської служби; 5) для професіоналізації фахівців у сфері публічних закупівель, після внесення будь-яких змін до Закону України «Про публічні закупівлі» або підзаконних нормативно-правових актів, що регулюють сферу публічних закупівель, впровадити необхідність підвищення кваліфікації (навчальні семінари, вебінари, схематичне зображення змін «що було» і «що стало») тощо як обов’язкове; 6) рекомендувати до здійснення такі заходи, що сприятимуть усуненню недоліків у системі публічних закупівель в Україні: запровадження механізму електронних закупівель; забезпечення переведення тендерної документації повністю в електронний формат; збільшення частки «зелених» публічних закупівель з метою мінімізації негативного впливу на навколишнє середовище, шляхом затвердження уповноваженим органом, що здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, чітко визначених методик оцінки тендерних пропозицій за екологічними критеріями, для можливості широкого використання фахівцями з публічних закупівель при оголошенні процедур закупівель. Доведено, що системі публічних закупівель в Україні слід вжити заходів для розвитку професійного підходу. Такі заходи включають в себе: створення категорії в державному реєстрі спеціалістів, яка опікуються питаннями публічних закупівель – «спеціалісти / службовці з публічних закупівель», основною або єдиною функцією яких є здійснення закупівель; вони повинні мати можливість просування та кар’єрного зростання за допомогою збільшення категорій та рангів, але у межах напрямку державні закупівлі; встановлення кваліфікаційних вимог щодо призначення та просування для різних рівнів посад в сфері публічних закупівель; створення «відділів публічних закупівель» у замовників (генеральних замовників), де працюватимуть спеціалісти на призначених посадах, кожен із відповідним рангом (завдання до кожної посади слід визначити у посадовій інструкції); створення програми для сертифікації навичок і кваліфікації спеціалістів у галузі публічних закупівель, яка проводитиметься Центром підготовки спеціалістів з публічних закупівель, заснованим Міністерством економічного розвитку і торгівлі під контролем Департаменту публічних закупівель з метою сприяння мобілізації потенціалу та професійного зростання працівників сфери публічних закупівель в Україні тощо. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів en_US
dc.subject державне управління en_US
dc.subject публічні закупівлі en_US
dc.subject механізми публічних закупівель en_US
dc.subject ефективність публічних закупівель en_US
dc.subject електронні закупівлі en_US
dc.subject часові та бюджетні ресурси en_US
dc.subject геоекономічний розвиток en_US
dc.subject public administration en_US
dc.subject public procurement en_US
dc.subject mechanisms of public procurement en_US
dc.subject efficiency of public procurement en_US
dc.subject electronic procurement en_US
dc.subject time and budget resources en_US
dc.subject geoeconomic development en_US
dc.title Формування ефективних механізмів публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах en_US
dc.type Thesis en_US
dc.description.abstractalt1 The dissertation proves at the scientific and theoretical level that an efficiently functioning system of public procurement is among the most important tools for the state regulation of the country’s economic development. The functions of the state regulation of the country’s economic development are not limited to ensuring efficient and rational spending of public funds, but extend to creating conditions for the development of a competitive environment, new information technologies, prevention of corruption; development of construction of socially important objects, public trust; producer incentive policy, which provides employment management; regulation of the processes of formation and implementation of state and local budgets; implementation of programs to improve public welfare in general. The conceptual and categorical framework of the subject matter of the study is specified by defining the concept of “public procurement mechanisms” as a set of certain standardized algorithms of actions of all subjects of the procurement process for their effective implementation; clarification of the concepts of “efficiency of public procurement” in terms of adding the definition of ensuring maximum transparency by creating appropriate and equal conditions for all participants in public procurement and the possibility of disclosing the corruption by the civil society actors; clarification of the concept of “electronic procurement” in terms of transition to the electronic format of documentation to the maximum extent, taking into account the requirements and rules of domestic legislation; clarification of the concept of “public procurement" in terms of considering its sustainability at the stages of procurement planning and the tender document formation. The theoretical and methodological discourse of the study allowed considering the public procurement system depending on the expected cost and number of procedures, which made it possible to show the dynamics of general approaches to ensuring the public procurement efficiency in general. The specifics of public procurement in modern geoeconomics for improved organization and functioning of the modern public procurement system in Ukraine at the state level have been highlighted by combining the national and regional indicators within national thresholds to optimize logistics processes for the quality of goods, works, services and rational use and saving of budget funds; at the supranational level – conducting and implementing supranational procurement in the international space in the construction, repair, reconstruction of important infrastructure and social facilities, providing high-tech equipment of social actors in terms of absolute efficiency of the process and mechanisms – legal efficiency, economic efficiency, result efficiency, as well as time efficiency. As a result, the methodology for monitoring the efficiency of public procurement has been improved, taking into account the principles of institutional interdependence “state, business, civil society”; the technologies of qualitative and quantitative compliance with the provision of goods, works and services; the expediency and feasibility of the decisions made; criteria-based approach to efficiency assessment based on index-risk; the system strategy of internal control for each customer; the compensation mechanisms, etc. This methodology is aimed at identifying inconsistent procedural actions, preventing corruption risks and ensuring the correct use of directives in public procurement at the supranational level and quantitative verification of the use of EU unified public procurement. It is proved that the efficiency of the public procurement and the rational use of public funds will contribute to the implementation of relevant standards for managing the procurement process, including compliance with current rules of public procurement by public authorities, commercial organisations and their representatives at all stages of the procedure. Moreover, the efficiency will be achieved only if the procurement process is subject to analysis and control. Therefore, the improved public procurement system efficiency should be ensured through the development of its important component, in particular, the implementation of e-procurement mechanism. The criteria of efficient public procurement are clarified and, firstly, the need in addition of the following criteria is substantiated: the geoeconomic logistic factor at the regional level; timely delivery of goods, works and services; warranty service; relevant experience; secondly, the expansion of the subcriteria – combination of quantity/quality depending on successful projects and complexity of competitive procurement; obtaining a quality product at the lowest price; thirdly, the ranking of the quality criterion in each case; fourth, the development of appropriate methods and methodologies, public approval, given the e-procurement system used. At the level of scientific practice, the introduction of competitive mechanisms of public procurement in modern geoeconomic conditions in their interdependence on the procurement procedure in a single accommodation system is substantiated for the first time, which is proved by the sign of the efficiency of public procurement, provided that the market through its inherent mechanisms independently provides the best product at the lowest price. As a result, it is proposed to adapt the e-procurement mechanisms pursuant to the requirements and rules of the World Bank by transition to the electronic format, ensuring competitiveness on a competitive basis with maximum involvement of business to save time and budget resources, minimize legal and organizational violations, prevent corruption, while ensuring the possibility of appealing against illegal decisions, ensuring the rights of all participants, determining the algorithms of actions of authorized persons in procurement for their effectiveness, etc. The necessity of implementing the e-procurement mechanism has been substantiated, while the following e-procurement mechanism elements require the improvement: standardization of a set of requirements to reduce the time required to minimize the requirements for the preparation of a complete document package; comparability of the subjective factor and unification of the appeal procedure, standardisation of the powers and functionality of the Antimonopoly Committee of Ukraine; the single action algorithm development and implementation. The following proposals and practical guidelines for efficient public procurement in modern geoeconomics have been developed and presented: 1) supplement Article 16 § 2 of the Law of Ukraine "On Public Procurement" with a new criterion - “quality” or “quality qualification criterion”, which should be construed as a set of properties of goods, works, services that fully meets the customer’s needs, has a high rating and meets the highest international and national standards (ergonomic, technological, technical); 2) introduce the “blacklists” or “register of bad-faith bidders” to avoid price dumping and further prevent bad-faith bidders from participating in procurement; 3) ensure full automation of the process of information exchange between state registers during the evaluation and consideration of bids; 4) implement the paperless exchange of information at all stages of procurement, especially in terms of concluding electronic contracts and their automatic registration in the State Treasury Service authorities; 5) implement the need for training (training workshops, webinars, schematic representation of changes as “before” and “after”), etc. as mandatory criterion for the professional development of specialists in the field of public procurement, after making any changes to the Law of Ukraine “On Public Procurement” or by-laws governing the public procurement; 6) recommend the implementation of the following measures to facilitate the elimination of shortcomings in the public procurement system of Ukraine: implementation of e-procurement mechanism; ensuring the complete transition the electronic format of tender documents; increase in the share of “green” public procurement in order to minimize the negative environmental impact to be achieved by approving the clearly defined methods of evaluating bids according to environmental criteria by the body authorized to regulate and implement the public procurement policy, for the possibility of widespread use by public procurement specialists when announcing procurement procedures. It is proved that the public procurement system in Ukraine should take measures to develop a professional approach. These should include: creation of a category of specialists in charge of public procurement issues - “public procurement specialists/employees” in the state register, whose key (or only) function is the implementation of procurement; they should be able to develop and advance their careers by increasing their categories and ranks, but within the public procurement; establishing qualification requirements for appointment and promotion for different levels of positions in the public procurement; creation of the “public procurement departments” for customers (general customers), where specialists will work in the assigned positions, each with the appropriate rank (tasks for each position should be defined in the job description); creation of the public procurement specialist skills and qualification certification program, which will be implemented by the Public Procurement Training Centre established by the Ministry of Economic Development and Trade under the control of the Public Procurement Department, aimed to promote capacity building and professional growth of public procurement employees in Ukraine. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу