IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Способи мультиканальної маршрутизації в мережах надлишкового де Бруйна

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Гончаренко, О. О.
dc.contributor.author Череватенко, О. В.
dc.date.accessioned 2021-10-27T16:08:54Z
dc.date.available 2021-10-27T16:08:54Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/24135
dc.description Гончаренко, О. О. Способи мультиканальної маршрутизації в мережах надлишкового де Бруйна / О. О. Гончаренко, О. В. Череватенко // Технічні науки та технології. – 2021. – № 2(24). – С. 123-130. en_US
dc.description.abstract У статті розглянуто способи багатошляхової (мультиканальної) маршрутизації в мережах, побудованих на основі топології надлишкового де Бруйна. На основі існуючих алгоритмів маршрутизації запропоновано ряд підходів, що поєднують принципи стандартних алгоритмів маршрутизації в мережі де Бруйна та властивостях власне топології. Для кожного підходу надані теоретичний опис та приклад впровадження з графічним зображенням принципу роботи. На основі розроблених рішень виконано аналіз запропонованих способів на предмет переваг та недоліків, швидкості та застосованості. Із урахуванням висновків, окреслено напрямки для майбутніх теоретичних та практичних досліджень. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів : НУ «Чернігівська політехніка» en_US
dc.relation.ispartofseries Технічні науки та технології;№2(24)
dc.subject мережі де Бруйна en_US
dc.subject балансування трафіку en_US
dc.subject маршрутизація en_US
dc.subject топологія en_US
dc.subject граф en_US
dc.subject de Bruijn networks en_US
dc.subject traffic optimization en_US
dc.subject routing en_US
dc.subject topology en_US
dc.subject graph en_US
dc.title Способи мультиканальної маршрутизації в мережах надлишкового де Бруйна en_US
dc.title.alternative Methods of multi-channel routing in excess de Bruijn networks en_US
dc.type Article en_US
dc.description.abstractalt1 In recent decades, the number of users of the global network has increased exponentially, the size of networks is growing rapidly as well as the amount of traffic. This raises the problem of routing data in significantly larger networks and balancing traffic in them in such a way as to avoid overloading nodes and links. The excess de Bruijn topology demonstrates both good reliability and fault tolerance, as well as convincingly good topological characteristics. In this regard, the question of implementing a suitable algorithm for a given topology and developing a multi-channel routing method for balancing traffic is relevant. The excess de Bruijn topology is reliable and fast for computer networks, but there is a need to develop a multi-channel routing method that takes into account the rapid changes in a state of a network. In addition, there are no proprietary multichannel routing algorithms for this topology, so their development is an urgent problem. The excess de Bruijn topology is generally well studied and described in a number of scientific publications. However, there are no developed multi-channel routing methods for it. Currently, there are no studies that would describe new developed ways of balancing traffic for a network with the excess de Bruijn topology and would demonstrate the results of their practical use. The unexplored parts of the described problem are reduced to the lack of multi-channel routing methods developed specifically for the excess de Bruijn topology. While the topology itself is studied and well described, the balancing of traffic in it, its capabilities and prospects are unexplored. The purpose of this article is to determine whether it is possible and practically justified to develop and implement a multichannel routing method specifically for the excess de Bruijn topology. Developed methods of multichannel routing, based on specialized single-channel routing algorithms and using the properties of the graph of the excess de Bruijn topology. The results show that the developed methods have both advantages and disadvantages. Operating faster than the state of the network is changing, and being compatible with standard routing, they generally show poor fault tolerance and lack a mechanism to find better routes. Further development in the chosen direction is planned. en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record