Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Беспалько, Р. І.![]() |
|
dc.contributor.author | Казімір, І. І.![]() |
|
dc.contributor.author | Гуцул, Т. В.![]() |
|
dc.date.accessioned | 2022-09-13T09:57:39Z | |
dc.date.available | 2022-09-13T09:57:39Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://ir.stu.cn.ua/123456789/25912 | |
dc.description | Беспалько, Р. Потреба актуалізації вимог щодо професійної підготовки та кадрового забезпечення у землеустрої / Р. Беспалько, І. Казімір, Т. Гуцул // Технічні науки та технології. – 2021. – № 4 (26). – С. 147-159. | en_US |
dc.description.abstract | Питання професійної підготовки та кадрового забезпечення в землеустрої переважною мірою опирається на зміст статті 66 Закону України «Про землеустрій» та кілька пов’язаних нормативних актів, що переважно стосуються юридичних та фізичних осіб, які здійснюють землеустрій. Сертифіковані інженери-землевпорядники зобов’язані не рідше одного разу на 4 роки підвищувати кваліфікацію. Швидкі зміни законодавства, особливо у сфері вищої освіти не могли не зачепити й питання щодо їхньої професійної підготовки. Розглянуто питання підготовки та підвищення кваліфікації інженерів-землевпорядників у історичному контексті. Виявлено проблемні моменти чинного законодавчого забезпечення. Запропоновано власне бачення розв’язання цієї ситуації. Стаття є оглядовою. | en_US |
dc.language.iso | uk | en_US |
dc.publisher | Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Технічні науки та технології;№ 4 (26) | |
dc.subject | geodesy | en_US |
dc.subject | land management | en_US |
dc.subject | Qualification Commission | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | educational process | en_US |
dc.subject | certified surveying engineer | en_US |
dc.subject | certified land surveying engineer | en_US |
dc.subject | геодезія | en_US |
dc.subject | землеустрій | en_US |
dc.subject | Кваліфікаційна комісія | en_US |
dc.subject | освіта | en_US |
dc.subject | навчальний процес | en_US |
dc.subject | сертифікований інженер-геодезист | en_US |
dc.subject | сертифікований інженер-землевпорядник | en_US |
dc.title | Потреба актуалізації вимог щодо професійної підготовки та кадрового забезпечення у землеустрої | en_US |
dc.title.alternative | The need gor updating requirements for professional training аnd personnel support in land management | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.description.abstractalt1 | Timely and proper professional development is a guarantee of quality performance of a wide range of production tasks and an incentive for further professional growth of specialists. The issue of professional development is relevant for almost 6 thousand land surveying engineers and about 1.6 thousand surveying engineers who are already engaged in professional activities, as well as a large number of people interested in passing the qualifying exam or training. Land management is a complex process that inevitably affects many areas. Currently, the educational component has undergone significant changes. Without amendments to the legislation and expansion of the network of educational institutions capable of providing retraining and advanced training services, there will be a few for the whole of Ukraine that will fully comply with the current legislation in accordance with the current legislation. This situation will in no way improve the quality of educational services provided, but will only lead to inconveniences in the form of queues and stimulate the search for ways out of the situation of stakeholders in questionable ways. The authors' work with their ideas on the requirements for the process of retraining and advanced training is considered. Justification of changes to the content of Article 66 of the Law "On Land Management" and related to training and retraining of regulations. The structure of all 36 institutions of higher education that provide training for the second master's level of higher education in the specialty 193 "Geodesy and Land Management" is analyzed. The specialization in the field of land management characteristic of educational institutions is revealed. A clear specialization has been established in several fields of knowledge. The need to abandon the formalized concept of "land management faculty" is substantiated. The inaccuracies in Art.66 of the Law "On Land Management" are explained. Changes and clarifications to the content of this article are proposed. | en_US |