IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Механізм забезпечення інноваційної діяльності підприємств аграрного сектору на засадах маркетингу

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Луцій, О.
dc.contributor.author Бондаренко, В.
dc.date.accessioned 2023-04-11T08:45:15Z
dc.date.available 2023-04-11T08:45:15Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/27118
dc.description Луцій, О. Механізм забезпечення інноваційної діяльності підприємств аграрного сектору на засадах маркетингу / О. Луцій, В. Бондаренко // Проблеми і перспективи економіки та управління. - 2022. - № 4 (32). - С. 144-155. uk_UA
dc.description.abstract У статті проаналізовано умови та складові забезпечення інноваційного розвитку підприємств аграрного сектору на засадах маркетингу, визначено перелік проблем, що перешкоджають впровадженню інновацій в аграрному секторі та розроблено заходи на покращення стану інноваційного розвитку аграрних підприємств. У статті доведено, що на сьогодні інноваційна діяльність підприємств аграрного сектору не може бути успішною без систематичного проведення маркетингових досліджень, чіткої та ефективної системи надходження та обробки інформації щодо маркетингового середовища. Виявлено основні причини неефективних рішень у процесі планування інноваційної діяльності на підприємствах аграрного сектору. Розроблено механізм забезпечення системи управління інноваційною діяльністю підприємств та модель планування інноваційної діяльності на засадах маркетингу. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Проблеми і перспективи економіки та управління;№ 4 (32)
dc.subject innovation uk_UA
dc.subject innovative activity uk_UA
dc.subject provision uk_UA
dc.subject marketing uk_UA
dc.subject mechanism uk_UA
dc.subject agrarian sector enterprise uk_UA
dc.subject інновація uk_UA
dc.subject інноваційна діяльність uk_UA
dc.subject забезпечення uk_UA
dc.subject маркетинг uk_UA
dc.subject механізм uk_UA
dc.subject підприємство аграрного сектору uk_UA
dc.title Механізм забезпечення інноваційної діяльності підприємств аграрного сектору на засадах маркетингу uk_UA
dc.title.alternative Mechanism for ensuring the innovative activities of agricultural sector enterprises on the basis of marketing uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstractalt1 The article analyzes the conditions and components of ensuring the innovative development of agricultural sector enterprises on the basis of marketing, identifies a list of problems that prevent the introduction of innovations in the field of agricultural production and promotion of innovative agricultural products to the market, and develops scientifically based measures aimed at improving the state of innovative development of agricultural enterprises. The purpose of the article is to scientifically substantiate and propose for practical application the results of the conducted research on the content and main elements of the organizational and economic mechanism of ensuring the innovative activity of agricultural sector enterprises on the basis of marketing. The article proves that today the innovative activity of enterprises in the agrarian sector cannot be successful without systematic marketing research, a clear and effective system of receiving and processing information about the internal and external marketing environment. A mechanism for ensuring the management system of innovative activity of enterprises on the basis of marketing has been developed. Solving the tasks of innovative development, which allow the agrarian sector enterprises to achieve their goals, includes the urgent need to adhere to the principles: targeting the target consumer; efficiency of allocation and use of resources; cost reduction; accelerated development of the latest agricultural technologies. The reasons for ineffective decisions in the process of planning innovative activities at enterprises include the lack of a systematic approach to planning, insufficient marketing research to make informed decisions, insufficient involvement and motivation of employees, lack of experience, resistance to changes, and underestimation of factors affecting the external environment. The mechanism developed by the authors for the functional support of the system of management of the innovative activity of enterprises on the basis of marketing should include blocks for identifying problems, organizing the effective interaction of the elements of the system of managing the innovative ac tivity of enterprises in the agrarian sector, and adjusting the management of innovative development on the basis of marketing. The main causes of inefficient decisions in the process of planning innovative activities at enterprises of the agrarian sector have been identified. The organizational and economic mechanism of innovative planning in enterprises of the agrarian sector on the basis of marketing has been developed. It is substantiated that the introduction into practice of systematic marketing research of the external environment and consumer needs will contribute to the development of innovative projects effective in terms of the market, which will lead to an increase in demand for such products and ensure sustainable economic development of enterprises in the agrarian sector. uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу