dc.contributor.author |
Шебаніна, О.
|
|
dc.date.accessioned |
2023-04-20T11:35:08Z |
|
dc.date.available |
2023-04-20T11:35:08Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/27205 |
|
dc.description |
Шебаніна, О. Особливості діяльності аграрного підприємництва в умовах децентралізації / О. Шебаніна // Науковий вісник Полісся. - 2022. - № 2 (25). - С. 46-58. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті досліджено особливості розвитку аграрного підприємництва під впливом посилення ролі місцевих органів влади, зміни нормативно-правової бази щодо земельних ресурсів. 83 % земель України використовуються в сільськогосподарських цілях. Зміна власності на землю, перетворення системи управління в державі, постійний попит на аграрну продукцію сприяло диференціації підприємницьких
структур і їхніх потенційних спроможностей. Господарський рівень аграрного сектору
представлений малими, середніми і великими підприємствами. Доведено, що суб’єкти
господарювання в сільському господарстві з кількістю працюючих від 10 до 249 осіб
формують основну частину доходу галузі. З’ясовано, що найбільші перетворення в період децентралізації в аграрному бізнесі зазнали державні підприємства, виробничі кооперативи, господарські товариства. Надано об’єктивну оцінку діяльності агрохолдингів і визначено їхній вплив на місцевий розвиток.
В умовах децентралізації управління в громадах доцільно розробити проєкти активізації підприємницької діяльності. Для формування спроможної громади необхідно:
створити належне підприємницьке середовище, інвестиційний клімат, запропонувати
проєкти розвитку земель, які знаходяться в межах громади. Запровадити в практику
стратегічне управління існуючими і створення нових комунальних підприємств з метою забезпечення доходу у спеціальний бюджет громади. Сформувати бюджет участі для планування розвитку сільських територій і підтримки ініціативи її мешканців. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Науковий вісник Полісся;№ 2 (25) |
|
dc.subject |
аграрне підприємництво |
uk_UA |
dc.subject |
розмір підприємства |
uk_UA |
dc.subject |
агрохолдинги |
uk_UA |
dc.subject |
організаційно-правові форми господарювання |
uk_UA |
dc.subject |
децентралізація |
uk_UA |
dc.subject |
розвиток громад |
uk_UA |
dc.subject |
доходи громад |
uk_UA |
dc.subject |
agrarian entrepreneurship |
uk_UA |
dc.subject |
enterprise size |
uk_UA |
dc.subject |
agroholdings |
uk_UA |
dc.subject |
organizational and legal forms of management |
uk_UA |
dc.subject |
decentralization |
uk_UA |
dc.subject |
community development |
uk_UA |
dc.subject |
community income |
uk_UA |
dc.title |
Особливості діяльності аграрного підприємництва в умовах децентралізації |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.description.abstractalt1 |
The article examines the peculiarities of development of agrarian
entrepreneurship under the influence of strengthening the role of local authorities and changes
in the regulatory framework for land resources. 83% of Ukraine's land is used for agricultural
purposes. Changes in land ownership, transformation of the state governance system, and
constant demand for agricultural products have contributed to the differentiation of
entrepreneurial structures and their potential capabilities. The economic level of the agricultural
sector is represented by small, medium and large enterprises. It is proved that agricultural
entities with the number of employees from 10 to 249 people form the bulk of the industry's
income. It is found that the greatest transformations in the period of decentralisation in the
agricultural business have been experienced by state-owned enterprises, production
cooperatives, and business associations. An objective assessment of the activities of
agroholdings is provided and their impact on local development is determined.
In the context of decentralisation of governance in communities, it is advisable to develop
projects to intensify entrepreneurial activity. To form a capable community, it is necessary to:
create an appropriate business environment, investment climate, and propose land
development projects located within the community. Introduce strategic management of
existing and creation of new communal enterprises in order to provide income to a special
community budget. Create a participatory budget to plan rural development and support the
initiative of its residents. Cooperation between agricultural holdings and local authorities should strengthen the
activation of small businesses in the countryside, solving social, environmental, and economic
problems of communities. Effective implementation of the decentralization reform is impossible
without public support. We believe that participation budgets, which are involved in the
implementation of agricultural projects, are capable of solving the tasks of sustainable
development of communities. |
uk_UA |