IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Однократно інтегруюча система електропривода постійного струму для запуску газотурбінного двигуна вертольота

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Денисов, Ю. О.
dc.contributor.author Болотов, Г. П.
dc.contributor.author Куц, Є.
dc.date.accessioned 2023-05-09T12:10:36Z
dc.date.available 2023-05-09T12:10:36Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/27605
dc.description Денисов, Ю. Однократно інтегруюча система електропривода постійного струму для запуску газотурбінного двигуна вертольота / Ю. Денисов, Г. Болотов, Є. Куц // Технічні науки та технології. - 2023. - № 1 (31). - С. 126-137. uk_UA
dc.description.abstract Для запуску газотурбінного двигуна вертольота запропонована однократно інтегруюча система електропривода із задатчиком інтенсивності. За результатами її аналізу отримані закономірності зміни похідної струму бортового акумулятора від параметра налаштування пропорційного регулятора контуру швидкості та залежності її максимального значення від цього параметра. Для забезпечення плавного зростання струму запропоновано дискретно змінювати в процесі запуску його значення. Аналіз перехідної характеристики за струмом показав, що зміна величини параметра налаштування пропорційного регулятора контуру швидкості дозволяє отримати більше плавне, ніж при налаштуванні на модульний оптимум, зростання струму без перерегулювання, що сприяє збільшенню часу використання енергетичного ресурсу акумулятора. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Технічні науки та технології;№ 1 (31)
dc.subject intensity setter uk_UA
dc.subject transfer function uk_UA
dc.subject current derivative uk_UA
dc.subject discrete controller uk_UA
dc.subject transient characteristic uk_UA
dc.subject modified z-conversion uk_UA
dc.subject задатчик інтенсивності uk_UA
dc.subject передавальна функція uk_UA
dc.subject похідна струму uk_UA
dc.subject дискретний регулятор uk_UA
dc.subject перехідна характеристика uk_UA
dc.subject модифіковане z-перетворення uk_UA
dc.title Однократно інтегруюча система електропривода постійного струму для запуску газотурбінного двигуна вертольота uk_UA
dc.title.alternative One-time integrating dc electric drive system for launching a helicopter gas turbine engine uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstractalt1 The purpose of this work is to develop a system for starting a gas turbine engine (GTE) of a helicopter, which implements interconnected control of the parameters of the current consumed from the on-board battery and the process of setting the speed by means of a valuer, which allows to optimize the dynamic characteristics of the system and increase the time spent on the energy resource of the battery. The goal was achieved in a double-circuit single-integrating electric drive system, which is astatic in current and static in speed, which corresponds to the requirements for the launch system of the GTE helicopter. As a result of the analysis of the transient characteristics of the system by current, the conditions for the existence of aperiodic, boundary, oscillatory modes, as well as the regularities of changes in the derivative current in these modes, are obtained. The magnitude of astatism by velocity and its relationship with the pattern of change in the output voltage of the velocity setter have been established. As a result of the analysis of the patterns of change in the derivative current, its minimum values for various setting parameters of the proportional regulator of the speed circuit at the time intervals of the transient characteristic have been established. It is proposed to form a transient characteristic of the electric drive system by current in three modes. Its initial section must be formed in the boundary mode, the next - in a weakly oscillatory mode. The third section should correspond to the adjustment of the regulator to a modular optimum. For the practical implementation of the proposed principle of forming the transition characteristic of the electric drive system, it is necessary to include a proportional regulator with a relay law of changing the setting parameter in the speed circuit. An analysis of the transient characteristic for current is carried out, taking into account the discrete nature of the change in the setting of the speed circuit regulator. Its comparison with the transitional characteristic corresponding to the optimum modulo is carried out. It is established that the transient characteristic of the electric drive system with a relay regulator of the speed circuit differs from the transition characteristic tuned to the modular optimum, the absence of overregulation and smaller differences of the derivative at the interval of its existence. The presence of a speed specifier that allows you to stabilize the dynamic current of the electric motor and the low drops of its derivative during the start-up of the GTE create conditions for a longer consumption of the limited energy resource of the onboard battery of the helicopter. uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу