IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Напрями використання штучного інтелекту у банківських установах

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Холявко, Н. І.
dc.contributor.author Садчикова, І. В.
dc.contributor.author Колоток, М.
dc.date.accessioned 2023-11-01T13:00:24Z
dc.date.available 2023-11-01T13:00:24Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/28945
dc.description Холявко. Н. Напрями використання штучного інтелекту у банківських установах / Н. Холявко, І. Садчикова, М. Колотюк // Проблеми і перспек-тиви економіки та управління. - 2023. - № 2 (34). - С. 192-203. uk_UA
dc.description.abstract В межах даної статті були розкриті основні напрямки використання штучного інтелекту (ШІ) у банківських установах, ключовими з яких є: кібербезпека, чат-боти, кредитні рішення, аналіз тенденцій ринку, збір та аналіз даних, аналіз досвіду клієнтів, управління ризиками, відповідність нормативним вимогам, предиктивна аналітика, автоматизація процесів. Наведені приклади використання технологій ШІ провідними банками світу, зокрема алгоритми на основі ШІ для виявлення шахрайства, захисту від кібератак, використання чат-ботів, скоринг тощо. Також відображені наслідки впровадження штучного інтелекту в банківську сферу для банківської установи, для інвесторів, клієнтів та співробітників. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Проблеми і перспективи економіки та управління;№ 2 (34)
dc.subject artificial intelligence uk_UA
dc.subject digitization uk_UA
dc.subject information technology uk_UA
dc.subject bank uk_UA
dc.subject digitalization uk_UA
dc.subject chatbot uk_UA
dc.subject scoring uk_UA
dc.subject cyber security uk_UA
dc.subject штучний інтелект uk_UA
dc.subject дідзиталіація uk_UA
dc.subject інформаційні технології uk_UA
dc.subject банк uk_UA
dc.subject цифровізація uk_UA
dc.subject чат-бот uk_UA
dc.subject скоринг uk_UA
dc.subject кібербезпека uk_UA
dc.title Напрями використання штучного інтелекту у банківських установах uk_UA
dc.title.alternative Directions of use of artificial intelligence in banking institutions uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstractalt1 Today many banking institutions have faced various challenges related to the impact of the financial and economic crisis, the crisis due to the coronavirus pandemic, the unstable political situation of countries, etc., which in turn has led to the undermining of the efficiency of the financial sector of states. The answer to each of these negative factors was the rapid development of digitalization, which was characterized by the creation of new information and communication technologies aimed at optimizing the work of financial institutions, including banks. Thanks to such innovations, banks are able to work online, simplify work with large data sets, improve protection against cyberattacks and fraud, implement scoring systems, etc. That is why the authors' appeal to this topic is relevant and in demand today. The purpose of the research is to define, describe and describe in detail the key directions of using artificial intelligence in banking institutions of Ukraine and the world based on examples of real banks. Within the framework of this article, the main directions of using artificial intelligence (AI) in banking institutions were revealed, the key ones of which are: cyber security, chatbots, credit solutions, analysis of market trends, data collection and analysis, analysis of customer experience, risk manage-ment, compliance with regulations requirements, predictive analytics, process automation. Examples of the use of AI technologies by the world's leading banks are given, in particular: algorithms based on artificial intelligence, which are able to quickly detect a fraud attempt, used by the Danish bank "Danske Bank"; the use of chatbots, for example, the technological chatbot "Erica", which is implemented in the operations of the American bank "Bank of America"; scoring, examples of the use of this technology are the "ZAML" platform, which was developed by the American company "ZestFinance", as well as the scoring platform of the Swedish company "BehavioSec", etc. Taking this into account, the consequences of the introduction of artificial intelligence in the banking sphere for the banking institution, investors, customers and employees were revealed. uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу