dc.contributor.author |
Пилипенко, О.
|
|
dc.contributor.author |
Ночвай, В.
|
|
dc.contributor.author |
Симон, Р.
|
|
dc.contributor.author |
Храбан, Д.
|
|
dc.contributor.author |
Погорильчук, В.
|
|
dc.date.accessioned |
2023-11-06T08:49:13Z |
|
dc.date.available |
2023-11-06T08:49:13Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/28972 |
|
dc.description |
Пилипенко, О. Розробка та дослідження газотермічних покриттів підшипників ковзання / О. Пилипенко, В. Ночвай, Р. Симон, Д. Храбан, В. Погорильчук // Технічні науки та технології. - 2023. - № 2 (32). - С. 9-15. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Наведено наявні в різних літературних джерелах рекомендації для вибору методів та матеріалів для отримання
антифрикційних покриттів деталей машин. Приведено розроблений технологічний процес отримання антифрикційних покриттів методом газополуменевого напилення з використанням порошків марок БрКМц3-5, БрА10 та БрАЖ10-1,5. Встановлено, що зносостійкість покриттів з БрАЖ10-1,5, БрА10, БрКМц3-5 в порівнянні із зносостійкістю базових матеріалів збільшилась в 3…4 рази, у 2 рази та в 1,5 раза відповідно. Ваговий знос зразків із покриттями
БрАЖ10-1,5, БрА10, БрКМц3-5 менший, ніж ваговий знос зразків зі сталі 20Х без покриттів. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Технічні науки та технології;№ 2 (32) |
|
dc.subject |
матеріал напилення |
uk_UA |
dc.subject |
технологія нанесення покриття |
uk_UA |
dc.subject |
ваговий знос покриття |
uk_UA |
dc.subject |
зносостійкість антифрикційних покриттів |
uk_UA |
dc.subject |
випробування покриттів |
uk_UA |
dc.subject |
spray material |
uk_UA |
dc.subject |
coating technology |
uk_UA |
dc.subject |
weight depreciation of the coating |
uk_UA |
dc.subject |
depreciation resistance of antifriction coating |
uk_UA |
dc.subject |
tests of coatings |
uk_UA |
dc.title |
Розробка та дослідження газотермічних покриттів підшипників ковзання |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Development and research of thermal spraying coatings of slipping bearings |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.description.abstractalt1 |
The use of anti-friction thermal coatings at the stage of manufacturing of machinery, machine and mechanism
components opens new opportunities for increasing the working life of parts. The article analyzes the recommendations
available in different literature sources for the choice of methods of obtaining anti-friction coating of machine parts. It is noted
that the following criteria should be taken into account when selecting thermal coatings: service appointment; working
conditions of details; coverage functions; properties of the basic material; necessary coating properties; constructive features
of the surface with coating; limitation by applying method selection.
Bronze is included in the anti-friction materials. The best anti-friction properties have tin bronze. In the units of friction
machines, heavy equipment are used high-strength aluminum bronze.
For anti-friction coating, the method of oxy-fuel coating spraying is selected. The method has a number of advantages:
simplicity of the equipment, cheap and easy to manage method, the restored part has a flat surface. The developed technological
process of coating spraying consists of the following basic operations: preparation of parts, preparation of powder, coating on
a part, mechanical processing, output control.
For obtaining anti-friction coating there are powder alloys of following grades selected: BrkMts3-5; BrA10; BrAZ10-
1,5. As a layer of coating powder of the PA-ON-01 brand is used. The coating was applied to the details of the machines and
as witness samples for the investigation of their properties. The comparative wear resistance of samples of standard parts and
parts with anti-friction coating was studied on the friction machine.
It has been found that wear resistance of coatings from Bráz10-1,5, BrA10, Brkmts3-5 in comparison with wear resistance
of base materials increased in 3…4 times, in 2 times and in 1,5 times respectively.
The developed anti-friction coating can be recommended for receiving protective coatings on the parts at their serial
release and restoration of the processed parts in the repair enterprises. |
uk_UA |