IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Розробка та дослідження газотермічних покриттів підшипників ковзання

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Пилипенко, О.
dc.contributor.author Ночвай, В.
dc.contributor.author Симон, Р.
dc.contributor.author Храбан, Д.
dc.contributor.author Погорильчук, В.
dc.date.accessioned 2023-11-06T08:49:13Z
dc.date.available 2023-11-06T08:49:13Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/28972
dc.description Пилипенко, О. Розробка та дослідження газотермічних покриттів підшипників ковзання / О. Пилипенко, В. Ночвай, Р. Симон, Д. Храбан, В. Погорильчук // Технічні науки та технології. - 2023. - № 2 (32). - С. 9-15. uk_UA
dc.description.abstract Наведено наявні в різних літературних джерелах рекомендації для вибору методів та матеріалів для отримання антифрикційних покриттів деталей машин. Приведено розроблений технологічний процес отримання антифрикційних покриттів методом газополуменевого напилення з використанням порошків марок БрКМц3-5, БрА10 та БрАЖ10-1,5. Встановлено, що зносостійкість покриттів з БрАЖ10-1,5, БрА10, БрКМц3-5 в порівнянні із зносостійкістю базових матеріалів збільшилась в 3…4 рази, у 2 рази та в 1,5 раза відповідно. Ваговий знос зразків із покриттями БрАЖ10-1,5, БрА10, БрКМц3-5 менший, ніж ваговий знос зразків зі сталі 20Х без покриттів. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Технічні науки та технології;№ 2 (32)
dc.subject матеріал напилення uk_UA
dc.subject технологія нанесення покриття uk_UA
dc.subject ваговий знос покриття uk_UA
dc.subject зносостійкість антифрикційних покриттів uk_UA
dc.subject випробування покриттів uk_UA
dc.subject spray material uk_UA
dc.subject coating technology uk_UA
dc.subject weight depreciation of the coating uk_UA
dc.subject depreciation resistance of antifriction coating uk_UA
dc.subject tests of coatings uk_UA
dc.title Розробка та дослідження газотермічних покриттів підшипників ковзання uk_UA
dc.title.alternative Development and research of thermal spraying coatings of slipping bearings uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstractalt1 The use of anti-friction thermal coatings at the stage of manufacturing of machinery, machine and mechanism components opens new opportunities for increasing the working life of parts. The article analyzes the recommendations available in different literature sources for the choice of methods of obtaining anti-friction coating of machine parts. It is noted that the following criteria should be taken into account when selecting thermal coatings: service appointment; working conditions of details; coverage functions; properties of the basic material; necessary coating properties; constructive features of the surface with coating; limitation by applying method selection. Bronze is included in the anti-friction materials. The best anti-friction properties have tin bronze. In the units of friction machines, heavy equipment are used high-strength aluminum bronze. For anti-friction coating, the method of oxy-fuel coating spraying is selected. The method has a number of advantages: simplicity of the equipment, cheap and easy to manage method, the restored part has a flat surface. The developed technological process of coating spraying consists of the following basic operations: preparation of parts, preparation of powder, coating on a part, mechanical processing, output control. For obtaining anti-friction coating there are powder alloys of following grades selected: BrkMts3-5; BrA10; BrAZ10- 1,5. As a layer of coating powder of the PA-ON-01 brand is used. The coating was applied to the details of the machines and as witness samples for the investigation of their properties. The comparative wear resistance of samples of standard parts and parts with anti-friction coating was studied on the friction machine. It has been found that wear resistance of coatings from Bráz10-1,5, BrA10, Brkmts3-5 in comparison with wear resistance of base materials increased in 3…4 times, in 2 times and in 1,5 times respectively. The developed anti-friction coating can be recommended for receiving protective coatings on the parts at their serial release and restoration of the processed parts in the repair enterprises. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record