IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Вплив пульсацій автономного інвертора напруги на похибку за фазою робочого органу бортової авіаційної системи слідкування

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Денисов, Ю. О.
dc.contributor.author Скугарєв, В. А.
dc.date.accessioned 2024-05-21T13:14:51Z
dc.date.available 2024-05-21T13:14:51Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/30165
dc.description Денисов, Ю. Вплив пульсацій автономного інвертора напруги на похибку за фазою робочого органу бортової авіаційної системи слідкування / Ю. Денисов, В. Скугарєв // Технічні науки та технології. - 2024. - № 1 (35). - С. 240-250. uk_UA
dc.description.abstract На борту літального апарату забезпечення оптимальних режимів роботи авіаційного двигуна відбувається за допомогою автоматичної системи управління. Її функції пов’язані з моніторингом поточних параметрів режимів роботи авіадвигуна, їх індикацією управління окремими робочими органами, які забезпечують подачу палива, повітря запал за командами бортового комп’ютера. Ці команди виконують автоматизовані електроприводи малої потужності. Вони входять до систем відповідних виконавчих органів, що слідкують за параметрами режимів роботи авіадвигуна. Сучасні бортові електроприводи виконують на основі безколекторних двигунів, які працюють у режимі електромашини постійного струму або в синхронному режимі, як машина змінного струму. Ці електроприводи слідкують за заданими законами зміни окремих параметрів, наприклад, за фазовим положенням робочих органів механізмів, що забезпечують задані режими роботи авіадвигуна. Живлення бортового електропривода системи слідкування відбувається від акумулятора через автономний інвертор напруги, якщо безколекторна електромашина працює в синхронному режимі, або ж в режимі колектора, якщо вона працює в режимі машини постійного струму. Точність виконання заданих законів слідкування є головним показником таких систем. На цей показник впливають багато чинників, одним з головних серед них є пульсації напруги живлення, які є наслідком дискретного режиму роботи автономного інвертора, що висуває актуальну проблему аналізу їхнього впливу на точність виконання законів слідкування. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Технічні науки та технології;№ 1 (35)
dc.subject aircraft uk_UA
dc.subject tracking electric drives uk_UA
dc.subject autonomous voltage inverter uk_UA
dc.subject supply voltage fluctuations uk_UA
dc.subject transient processes of finite duration uk_UA
dc.subject літальний апарат uk_UA
dc.subject електроприводи, що слідкують uk_UA
dc.subject автономний інвертор напруги uk_UA
dc.subject пульсації напруги живлення uk_UA
dc.subject процеси кінцевої тривалості uk_UA
dc.title Вплив пульсацій автономного інвертора напруги на похибку за фазою робочого органу бортової авіаційної системи слідкування uk_UA
dc.title.alternative The influence of pulsations of an autonomous voltage inverter on the phase of the operating organ of the on-board aviation following system uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstractalt1 On board an aircraft, an automatic control system ensures optimal aircraft engine operation. Its functions are related to monitoring the current parameters of the aircraft engine operating modes, their indication and control of individual working bodies that provide fuel, air and ignition supply according to the commands of the onboard computer. These commands are executed by automated low-power electric drives that are part of the systems of the relevant executive bodies that monitor the parameters of the engine's operating modes. Modern on-board electric drives are based on brushless motors that operate in DC mode, or in synchronous mode as an AC machine. These electric drives follow the specified laws of change of certain parameters, such as the phase position of the working bodies, which ensure the specified operating modes of the aircraft engine. The on-board electric drive of the tracking system is powered by the battery through an autonomous voltage inverter if the collectorless electric machine operates in synchronous mode, or in collector mode if it operates as a DC machine. The accuracy of the implementation of the specified tracking laws is the main indicator of such systems. This indicator is influenced by many factors, one of the main ones being the supply voltage fluctuations, which are a consequence of the discrete mode in the inverter operation, which raises the urgent problem of analysing their impact on the accuracy of the tracking laws. Given the significant impact of the inverter output voltage fluctuations on the accuracy of the tracking process by the executing electric drive, there is an urgent problem of assessing the level of its influence and finding ways to minimise it. An analysis of modern publications on the subject of the study has shown that in the process of developing tracking electric drives, their main accuracy indicator is estimated by the fundamental harmonic of the supply voltage without taking into account its actual shape. This approach greatly simplifies the analysis of the processes of the AC drive system powered by an inverter. However, the real rectangular shape of the motor supply voltage affects the smoothness of its rotor rotation, which worsens the accuracy of the tracking process as a result of the appearance of a pulsating torque. The reason for this is the result of the interaction of the fundamental harmonic field with the fields of higher harmonic currents; the largest amplitude of the pulsating torque is created by the currents of the fifth and seventh harmonics, and in general, the largest amplitude of torque pulsation in the rated load zone is up to 10% of the rated torque. This raises the urgent problem of studying the effect of voltage fluctuations at the inverter output on the error of the electric drive following the law of change of the corresponding parameter in the aircraft engine operation mode control system. The main purpose of the publication is to analyse the error of tracking the law of phase change of the actuator in the aircraft engine control system and to find ways to minimise it. As a result of the study, a comparative assessment of the tracking error was obtained, taking into account the real form of the motor supply voltage and taking into account only the fundamental harmonic the system was set up for a finite duration process. The comparison result showed a significant negative impact of the real supply voltage waveform on the tracking error. uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу