dc.contributor.author |
Куцевол, А. А.
|
|
dc.date.accessioned |
2021-04-20T07:08:27Z |
|
dc.date.available |
2021-04-20T07:08:27Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/21873 |
|
dc.description |
Куцевол, А. А. Механізми взаємодії органів державної влади України з організаціями міжнародної технічної допомоги : дис. ... канд. наук з держ. управління : 25.00.02 / А. А. Куцевол. - Чернігів, 2021. - 231 с. |
en_US |
dc.description.abstract |
Дисертаційна робота присвячена вивченню науково-теоретичних засад
та розробці практичних рекомендацій, спрямованих на вдосконалення
механізмів взаємодії органів державної влади України з організаціями
міжнародної технічної допомоги. Встановлено, що взаємодія органів
державної влади з організаціями міжнародної технічної допомоги є складним
суспільно-політичним процесом, який перебуває під впливом цивілізаційної
трансформації та характеризується етапами виникнення, становлення й
розвитку. Міжнародну технічну допомогу при цьому запропоновано
розглядати, як сукупність диверсифікованих організаційно-адміністративних,
нормативно-правових, матеріально-технічних, фінансово-економічних,
інформаційних заходів, що реалізуються у встановлені терміни за
безпосередньою участю й відповідальністю органів державної влади на всіх
управлінських рівнях та організацій міжнародної технічної допомоги у
напрямі забезпечення сталого розвитку відповідної території (громади). Для
підвищення результативності управління міжнародною технічною допомогою
органи державної влади передають певний обсяг повноважень у даній сфері
на місцевий рівень управління. Характерною особливістю міжнародної
технічної допомоги є те, що вона може мати як безвідплатний характер
ресурсів, які передаються й спрямовуються безпосередньо на розвиток
людського потенціалу, передових знань, ноу-хау тощо, так, і платну основу, у
формі кредитів, за певних умов, що мають бути виконані країноюотримувачем. Міжнародна технічна допомога надається країнам-реципієнтам
(уряд країни, уповноважений урядом відповідний орган виконавчої влади,
центральний і експортно-імпортний банки, юридичні особи – резиденти
країни, банки-агенти уряду із залучення й використання іноземних кредитів)
від офіційних іноземних партнерів з розвитку (міжнародні фінансові
організації, уряди окремих країн та їх об’єднання, певні уповноважені
урядові організації).
Здійснено класифікацію міжнародної технічної допомоги за видами
допомоги (загальна допомога бюджету; на погашення боргу; за тематичними
проєктами; експертна допомога; гранти на навчання і дослідження), каналами
надходження (державний сектор; неурядові організації; державно-приватне
співробітництво; міжнародні багатоцільові організації) та цільовими
орієнтирами використання (державний бюджет; соціально-економічна
інфраструктура і послуги; виробничий сектор; регіональний розвиток;
екологічна безпека; цільові поставки товарів; гуманітарні цілі).
Представлено ключові складові системи державного управління
міжнародною технічною допомогою, які було структуровано за такими
напрямами: змістовна характеристика (механізми державного управління, які
охоплюють цілі, завдання, заходи, принципи, орієнтовані на ефективну
взаємодію органів державної влади та організацій міжнародної технічної
допомоги); цільові орієнтири (стабілізація курсу національної валюти та
рівня цін у країні; сталість темпів економічного зростання; залучення
іноземного капіталу для покриття дефіциту платіжного балансу на
довгостроковій основі; підвищення рівня зайнятості; зменшення дефіциту
бюджету до рівня вимог Міжнародного валютного фонду); фактори, що
впливають на результативність міжнародної технічної допомоги (рівень
залежності країни-реципієнта від допомоги, проциклічність допомоги, рівень
варіації допомоги, цільовий характер використання); принципи (партнерства,
прозорості, ефективності, доповнюваності); суб’єкт-об’єктні відносини
(міжнародний рівень – створення ресурсу і контроль; національний рівень –
освоєння надходжень та контроль результативності).
Доведено, що обґрунтування ідеї необхідності й перспективності
взаємодії інститутів держави та міжнародної технічної допомоги на
сучасному етапі державотворення, аналіз можливих напрямів їх співпраці для
досягнення відповідних ефектів відбувається за допомогою механізмів їх
взаємодії, які мають необхідні складові елементи й специфічні властивості.
Під механізмами взаємодії органів державної влади з організаціями
міжнародної технічної допомоги пропонується розуміти цілісну систему
принципово нових засобів, підходів, принципів, форм, методів та
інструментів організації управлінських процесів, за допомогою яких, на
основі паритету інтересів держави й інститутів міжнародної технічної
допомоги, відбувається цілеспрямований вплив на розвиток зовнішніх
соціально-економічних і політичних відносин держави з країнамипартнерами з розвитку. Оскільки поставлені завдання щодо використання
міжнародної технічної допомоги досягаються шляхом впливу держави
(суб’єкта) на отриману допомогу (об’єкт), доцільним є виділення окремих
видів механізмів взаємодії органів державної влади з організаціями
міжнародної технічної допомоги: правовий – формує належне нормативне
поле для функціонування інших механізмів й передбачає розробку та
дотримання законодавства і підзаконних нормативно-правових актів;
політичний – формування та реалізація державної політики управління
міжнародною технічною допомогою; організаційно-інституційний –
забезпечує злагоджене функціонування і координування дій інституцій
держави та організацій міжнародної технічної допомоги. Такі дії
передбачають створення й регламентування відповідальних структур у
системі органів державної влади, уникнення дублювання їх функцій,
імплементація проєктного підходу до організації такої взаємодії; фінансовоекономічний – орієнтований на забезпечення ефективного функціонування
банківської, грошово-валютної, інвестиційної, інноваційної, кредитної,
податкової, страхової діяльністю тощо; інформаційно-комунікативний –
слугує комунікаційною платформою для соціального діалогу, обміну
інформацією, своєчасного реагування органів державної влади на запити
організацій міжнародної технічної допомоги у рамках своїх компетенцій,
впровадження проєктів розвитку електронного уряду, інформаційної безпеки;
контрольно-мотиваційний – орієнтований на забезпечення вільного доступу
всіх зацікавлених учасників взаємодії до інформації про міжнародну
технічну допомогу, моніторингу результативності її використання та
розробку сукупності командно-адміністративних й соціально-економічних
стимулів, які спонукають учасників такої взаємодії до високоефективної
роботи.
Доведено, що механізмам взаємодії органів державної влади з
організаціями міжнародної технічної допомоги характерні такі властивості
результативності реалізації: системність (системний підхід у залученні й
використанні міжнародної допомоги дозволить отримати більше результатів
для держави, виявити її сильні й слабкі сторони); співпраця (злагоджене
співробітництво з партнерами для ідентифікації основних потреб й реалізації
довгострокових цілей); цілеспрямованість (представлення сфер, які
найбільше потребують такої підтримки); адаптивність (необхідність
залишатись адаптованим протягом усього періоду такої взаємодії, адаптивним
відповідно до потреб учасників); індивідуальність (відповідність
специфічним, індивідуальним потребам кожної країни, яка потребує
допомоги); відповідальність (взаємодія має бути закріпленою у письмовому
вигляді на легітимних засадах); орієнтованість на результат (ідентифікація та
оцінка заходів, які вказують на удосконалення управлінської практики або ж
організаційних соціально-економічних й політичних показників).
Встановлено, що головними проблемами розвитку механізмів взаємодії
органів державної влади України з організаціями міжнародної технічної
допомоги доцільно вважати: відсутність чіткості інституціональної
структури, системи підзвітності і відповідальності міністерств й інших
відомств; недостатня компетентність суб’єктів співробітництва України у
сфері міжнародної технічної допомоги при підготовці проєктної документації
для отримання допомоги; негнучка система національного відбору проєктів
співпраці для надання державної фінансової підтримки; зниження
горизонтальної взаємодії як у міністерствах, так й між ними щодо державної
політики; неефективний розподіл функцій між відповідними міністрами,
заступниками, керівниками структурних підрозділів; низький рівень
кваліфікації персоналу, консерватизм системи управління, протистояння
можливим реформам; відсутність відповідальності за отриманий результат,
переважання процесів над результатом; відсутність сучасних навичок для
управління проєктами і процесами тощо; неефективність використання
виділених з бюджету коштів; недостатність дієвого стратегічного планування
і середньострокового бюджетного планування, насамперед на засадах
стратегій і бюджетних програм; безсистемність механізмів оцінки партнерів з
розвитку, які діють в Україні; заниження комунікації функцій, завдань і
результатів роботи різних міністерств; відсутність належної законодавчої
бази у досліджуваній сфері (Закону України «Про міжнародну технічну
допомогу»).
Запропоновано класифікувати такі проблеми й суперечності у розвитку
механізмів взаємодії органів державної влади України з організаціями
міжнародної технічної допомоги залежно від етапу управління міжнародною
технічною допомогою. На етапі планування – проблеми у напрямі
узгодження стратегій розвитку і програм залучення, суперечності у сфері
кінцевих бенефіціарів проєктів міжнародної технічної допомоги. На етапі
реалізації – недостатня результативність інституційної спроможності для
розробки програм, кваліфікація фахівців, повільна реєстрація проєктів,
неякісне координування партнерів з розвитку, відсутність прозорості й
підзвітності процесу впровадження. На етапі моніторингу й оцінки –
практично відсутні процеси попередньої оцінки проєктів, механізми для
проведення оцінювання проєктів в цілому і визначення їх результативності,
відсутній вільний доступ громадськості до інформації щодо проєктів та їх
реалізація, а також система проведення моніторингу діяльності партнерів з
розвитку.
Визначено, що загальними тенденціями у процесі реалізації механізмів
взаємодії органів державної влади України з організаціями міжнародної
технічної допомоги багатьох зарубіжних країн є: дотримання норм єдиного
комплексного нормативного документа у досліджуваній сфері; послідовна,
продумана й цілеорієнтована політика держави у даному напрямі;
формування нових підходів до стратегії розвитку механізмів взаємодії органів
державної влади України з організаціями міжнародної технічної допомоги на
всіх рівнях управління; ефективна система державних інституцій, які
реалізують функції у напрямі розвитку досліджуваних механізмів;
фінансовий контроль функціонує в структурі головного фінансового органу
країни, який передбачає укладення контрактів.
Обґрунтовано напрями вирішення проблем розвитку механізмів
взаємодії органів державної влади України з організаціями міжнародної
технічної допомоги, які пов’язані із процесами залучення, використання та
моніторингу стану міжнародної технічної допомоги. На етапі залучення
(ініціювання та підготовки) проєктів міжнародної технічної допомоги
необхідно: розробити та впровадити стратегію співробітництва держави з
партнерами з розвитку, яка визначатиме ключові напрями, завдання і
взаємодію у сфері залучення міжнародної технічної допомоги (документ
необхідно розробити у співпраці із представниками організацій, що надають
міжнародну технічну допомогу); внести зміни до законопроєкту «Про
міжнародну технічну допомогу», його прийняття та виконання; розробити
механізми уникнення неефективності використання фінансових ресурсів
міжнародної технічної допомоги; запровадити механізм відповідальності за
нецільове й неефективне використання ресурсів міжнародної технічної
допомоги (покласти обов’язки на його розробку й контроль за реалізацією на
Міністерство фінансів України, Міністерство розвитку економіки, торгівлі та
сільського господарства, Міністерство юстиції України та Міністерство
розвитку громад та територій України); систематизувати нові міжгалузеві
проєкти міжнародної технічної допомоги у напрямі соціально-економічного
розвитку України; сформувати систему регулярних заходів, орієнтованих на
представлення регіонів України, можливості партнерів з розвитку й
підвищення рівня поінформованості громадськості про пріоритети, переваги
й недоліки участі у проєктах міжнародної технічної допомоги; розробити
державну програму щодо інформування громадськості з різних питань
міжнародної технічної допомоги.
На етапі моніторингу проєктів міжнародної технічної допомоги слід
здійснити: розробку й запровадження комплексної системи моніторингу й
оцінки результативності міжнародної технічної допомоги на основі
прийняття Порядку моніторингу проєктів і оцінювання партнерів з розвитку;
підвищення кваліфікації посадових осіб, державних службовців у сфері
проєктного менеджменту; створення онлайн-платформи для обміну
відповідною інформацією між учасниками проєктів й інформування
громадськості про їх впровадження; розробку механізму підтримки проєкту
після його завершення.
Представлено концептуальні засади формування моделі публічного
управління реалізацією механізмів взаємодії органів державної влади України
з організаціями міжнародної технічної допомоги, використання якої
орієнтовано на досягнення довгострокових стратегічних цілей розвитку
співробітництва з партнерами з розвитку: проведення подальших робіт у
напрямку налагодження співпраці з GIZ щодо модернізації інформаційного
порталу координації міжнародної технічної допомоги в Україні – ProAID;
налагодження процедур реєстрації або ж перереєстрації проєктів і
моніторингу міжнародної технічної допомоги вносячи необхідні зміни до
Постанови Кабінету Міністрів України № 153 від 15.02.2002 р.; активізація
трирівневої системи координації міжнародної технічної допомоги;
збільшення кількості укладених договорів з партнерами з розвитку щодо
залучення міжнародної технічної допомоги.
Актуалізовано необхідність розробки Концепції організації
моніторингу й оцінки результативності проєктів (програм) міжнародної
технічної допомоги, яка є основою для реалізації контрольно-мотиваційного
механізму взаємодії органів державної влади та організацій міжнародної
технічної допомоги. Головною метою Концепції є своєчасний контроль і
якісне звітування про результати такої взаємодії, підтримка стратегічних
пріоритетів учасників проєктів міжнародної технічної допомоги. |
en_US |
dc.language.iso |
uk |
en_US |
dc.publisher |
Чернігів |
en_US |
dc.subject |
державне управління |
en_US |
dc.subject |
механізми державного управління |
en_US |
dc.subject |
органи державної влади |
en_US |
dc.subject |
міжнародна технічна допомога |
en_US |
dc.subject |
організації міжнародної технічної допомоги |
en_US |
dc.subject |
партнери з розвитку |
en_US |
dc.subject |
international technical assistance |
en_US |
dc.subject |
public administration |
en_US |
dc.subject |
public administration bodies |
en_US |
dc.subject |
mechanisms |
en_US |
dc.subject |
development |
en_US |
dc.subject |
development partners |
en_US |
dc.title |
Механізми взаємодії органів державної влади України з організаціями міжнародної технічної допомоги |
en_US |
dc.title.alternative |
Mechanisms of interaction of public authorities of Ukraine with organizations of international technical assistance |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
dc.description.abstractalt1 |
The dissertation is devoted to the study of scientific and theoretical
principles and the development of practical recommendations aimed at improving
the mechanisms of interaction of public authorities of Ukraine with international
technical assistance organizations. It is established that the interaction of public
authorities with international technical assistance organizations is a complex sociopolitical process, which is under the influence of civilizational transformation and
is characterized by stages of emergence, formation and development. It is proposed
to consider international technical assistance as a set of diversified organizational
and administrative, regulatory, logistical, financial and economic, information
measures, implemented in a timely manner with the direct participation and
responsibility of public authorities at all levels of government and international
organizations. technical assistance in the direction of ensuring sustainable
development of the relevant territory (community). In order to increase the
effectiveness of the management of international technical assistance, public
authorities transfer a certain amount of authority in this area to the local level of
government. A characteristic feature of international technical assistance is that it
can be both a gratuitous nature of resources that are transferred and directed
directly to the development of human potential, advanced knowledge, know-how,
etc., and a paid basis, in the form of loans, under certain conditions. must be
performed by the recipient country. International technical assistance is provided to
recipient countries (the government of the country, the relevant executive body
authorized by the government, central and export-import banks, legal entities -
residents of the country, government agents for attracting and using foreign loans)
from official foreign development partners (international financial organizations,
governments of individual countries and their associations, certain authorized
governmental organizations).
The classification of international technical assistance by types of assistance
(general budget assistance; debt repayment; by thematic projects; expert assistance;
grants for training and research), channels of income (public sector; nongovernmental organizations; public-private cooperation; international multipurpose organizations) and targets of use (state budget; socio-economic
infrastructure and services; production sector; regional development;
environmental security; targeted supplies of goods; humanitarian goals).
The key components of the system of public administration of international
technical assistance are presented, which were structured in the following areas:
substantive characteristics (mechanisms of public administration, covering goals,
objectives, measures, principles focused on effective interaction between public
authorities and international technical assistance organizations); targets
(stabilization of the national currency and price levels in the country; sustainability
of economic growth; attracting foreign capital to cover the balance of payments
deficit on a long-term basis; increasing employment; reducing the budget deficit to
the level of the International Monetary Fund); factors influencing the effectiveness
of international technical assistance (the level of dependence of the recipient
country on assistance, pro-cyclical assistance, the level of variation of assistance,
the intended nature of use); principles (partnership, transparency, efficiency,
complementarity); subject-object relations (international level - resource creation
and control; national level - revenue development and performance control).
It is proved that the substantiation of the idea of necessity and prospects of
interaction of state institutions and international technical assistance at the present
stage of state formation, analysis of possible directions of their cooperation to
achieve appropriate effects is done by mechanisms of their interaction. Under the
mechanisms of interaction of public authorities with international technical
assistance organizations it is proposed to consider a holistic system of
fundamentally new means, approaches, principles, forms, methods and tools for
organizing management processes, through which, based on parity of state interests
and international technical assistance institutions on the development of external
socio-economic and political relations of the state with development partner
countries. Since the tasks for the use of international technical assistance are
achieved through the influence of the state (subject) on the assistance received
(object), it is advisable to identify certain types of mechanisms of interaction
between public authorities and international technical assistance organizations:
legal - forms the appropriate regulatory framework for functioning other
mechanisms and provides for the development and compliance with legislation and
bylaws; political - the formation and implementation of state policy for the
management of international technical assistance; organizational and institutional -
ensures the coordinated functioning and coordination of actions of state institutions
and organizations of international technical assistance. Such actions include the
creation and regulation of responsible structures in the system of public authorities,
the avoidance of duplication of their functions, the implementation of a project
approach to the organization of such interaction; financial and economic - focused
on ensuring the effective functioning of banking, monetary, investment,
innovation, credit, tax, insurance activities, etc .; information and communication -
serves as a communication platform for social dialogue, information exchange,
timely response of public authorities to requests from international technical
assistance organizations within their competences, implementation of egovernment development projects, information security; control-motivational -
focused on ensuring free access of all interested participants to information on
international technical assistance, monitoring the effectiveness of its use and
development of a set of command-administrative and socio-economic incentives
that encourage participants to such highly effective work.
It is established that the mechanisms of interaction of public authorities with
international technical assistance organizations are characterized by the following
properties of implementation effectiveness: systemic (systematic approach to
attracting and using international assistance will get more results for the state,
identify its strengths and weaknesses); cooperation (coordinated cooperation with
partners to identify basic needs and achieve long-term goals); purposefulness
(representation of the areas that need such support the most); adaptability (the need
to remain adaptable throughout the period of such interaction, adaptable to the
needs of participants); individuality (compliance with the specific, individual needs
of each country in need); responsibility (interaction must be enshrined in writing
on a legitimate basis); result-oriented (identification and evaluation of measures
that indicate the improvement of management practices or organizational socioeconomic and political indicators).
It is established that the main problems of development of mechanisms of
interaction of state authorities of Ukraine with organizations of international
technical assistance should be considered: lack of clarity of institutional structure,
system of accountability and responsibility of ministries and other agencies;
insufficient competence of the subjects of cooperation of Ukraine in the field of
international technical assistance in the preparation of project documentation for
assistance; inflexible system of national selection of cooperation projects to
provide state financial support; reduction of horizontal interaction both in the
ministries and between them on state policy; inefficient distribution of functions
between the relevant ministers, deputies, heads of structural units; low level of
staff qualification, conservatism of the management system, opposition to possible
reforms; lack of responsibility for the obtained result, the predominance of
processes over the result; lack of modern skills for project and process
management, etc .; inefficiency of use of funds allocated from the budget; lack of
effective strategic planning and medium-term budget planning, primarily on the
basis of strategies and budget programs; unsystematic evaluation mechanisms of
development partners operating in Ukraine; underestimation of communication of
functions, tasks and results of work of various ministries; lack of proper legal
framework in the research area (Law of Ukraine "On International Technical
Assistance").
It is proposed to classify such problems and contradictions in the
development of mechanisms of interaction of public authorities of Ukraine with
international technical assistance organizations depending on the stage of
management of international technical assistance. At the planning stage - problems
in the direction of coordination of development strategies and involvement
programs, contradictions in the field of final beneficiaries of international technical
assistance projects. At the implementation stage - insufficient effectiveness of
institutional capacity for program development, qualification of specialists, slow
registration of projects, poor coordination of development partners, lack of
transparency and accountability of the implementation process. At the stage of
monitoring and evaluation - there are almost no processes of preliminary project
evaluation, mechanisms for evaluating projects in general and determining their
effectiveness, there is no free public access to information on projects and their
implementation, as well as a system for monitoring development partners.
It is determined that the general tendencies in the process of realization of
mechanisms of interaction of state authorities of Ukraine with organizations of
international technical assistance of many foreign countries are: observance of
norms of the uniform complex normative document in the researched sphere;
consistent, well-thought-out and purposeful policy of the state in this direction;
formation of new approaches to the strategy of development of mechanisms of
interaction of state authorities of Ukraine with organizations of international
technical assistance at all levels of government; an effective system of state
institutions that implement functions in the direction of development of the studied
mechanisms; financial control operates in the structure of the main financial body
of the country, which provides for the conclusion of contracts.
The directions of solving the problems of development of mechanisms of
interaction of state authorities of Ukraine with organizations of international
technical assistance, which are connected with the processes of attraction, use and
monitoring of the state of international technical assistance, are substantiated. At
the stage of involvement (initiation and preparation) of international technical
assistance projects it is necessary to: develop and implement a strategy of state
cooperation with development partners, which will identify key areas, tasks and
cooperation in attracting international technical assistance. provide international
technical assistance); to amend the draft law "On International Technical
Assistance", its adoption and implementation; develop mechanisms to avoid
inefficient use of financial resources of international technical assistance; introduce
a mechanism of responsibility for misuse and inefficient use of international
technical assistance resources (assign responsibilities for its development and
control over implementation to the Ministry of Finance of Ukraine, the Ministry of
Economic Development, Trade and Agriculture, the Ministry of Justice of Ukraine
and the Ministry of Communities and Territories); to systematize new intersectoral
projects of international technical assistance in the direction of socio-economic
development of Ukraine; to form a system of regular events aimed at representing
the regions of Ukraine, opportunities for development partners and raising public
awareness of the priorities, advantages and disadvantages of participation in
international technical assistance projects; develop a state program to inform the
public on various issues of international technical assistance.
At the stage of monitoring international technical assistance projects, the
following should be carried out: development and implementation of a
comprehensive system of monitoring and evaluation of the effectiveness of
international technical assistance based on the adoption of the Procedure for
monitoring project and evaluation development partners; advanced training of
officials, civil servants in the field of project management; creation of an online
platform for the exchange of relevant information between project participants and
informing the public about their implementation; development of a mechanism to
support the project after its completion.
Conceptual bases of formation of model of public management of realization
of mechanisms of interaction of public authorities of Ukraine with the
organizations of the international technical help which use is focused on
achievement of long-term strategic purposes of development of cooperation with
development partners are presented: carrying out further works towards
cooperation with GIZ. technical assistance in Ukraine - ProAID; establishment of
procedures for registration or re-registration of projects and monitoring of
international technical assistance, making the necessary changes to the Resolution
of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 153 of 15.02.2002; intensification of the
three-tier system of coordination of international technical assistance; increasing
the number of concluded agreements with development partners to attract
international technical assistance.
The need to develop the Concept of organization of monitoring and
evaluation of the effectiveness of projects (programs) of international technical
assistance, which is the basis for the implementation of the control-motivational
mechanism of interaction between public authorities and international technical
assistance organizations. The main purpose of the Concept is timely control and
quality reporting on the results of such interaction, support for strategic priorities
of participants in international technical assistance projects. |
en_US |